Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Wolt ruller ut elbilpilot – betaler ekstra for elektriske leveranser

Réka Juhász, driftsleder og prosjektleder for bærekraft i Wolt Norge. // Foto: Wolt
"Vil gi budpartnere en ekstra motivasjon".
Jimmy Andersson
jimmy@netthandel.no

Wolt har omtrent tusen aktive budpartnere i Oslo, hvorav nærmere 60 prosent bruker bil til å levere. Nå planlegger leveringstjenesten å utforske nye måter å redusere sitt karbonavtrykk på og forbedre sin miljøpåvirkning.

Som et av flere tiltak for å insentivere budpartnerne til å benytte elektriske kjøretøy når de skal levere, piloterer Wolt nå å betale ekstra for å kjøre leveranser med helfolierte elbiler i Oslo.

ANNONSE

Ved å belønne budpartnere som velger å bruke Wolt-brandede elektriske biler, ønsker Wolt å oppmuntre til en mer miljøvennlig tilnærming til levering.

Budpartnerne benytter sine egne kjøretøy, og det er en miks av fossile og elektriske biler. I dag finnes det et stort utvalg av elektriske biler, i alle prisklasser, tilgjengelig og stadig flere av budpartnerne velger nå elektrisk, sier Réka Juhász, driftsleder og prosjektleder for bærekraft i Wolt Norge og fortsetter:

Det er det mange fordeler med, blant annet på driftskostnader og driftssikkerhet, samt billigere bompassering og parkering. Med dette initiativet ønsker vi å ytterligere insentivere budpartnerne våre til å velge nullutslippskjøretøy når de skal levere for oss.

Oslo først ut

Enn så lenge kan kundene ikke se om deres levering kommer med elbil, men Wolt jobber med å gjøre bærekraftige valg enklere for kundene.

Vi ser at mange av våre kunder, særlig bedriftskundene våre, ønsker å kunne ta bærekraftige valg, og vi ønsker på sikt å gjøre det mer transparent og tilby flere valgmuligheter, både på selve leveransen og andre sider ved produktene vi leverer, sier Juhász.

Først ut med blå Wolt-elbiler er altså Oslo, der flere Teslaer og en Nissan Leaf nå er foliert og klare til å levere. Om piloten blir en suksess, venter flere elbiler i hovedstaden, samt muligheten for å rulle initiativet ut i andre byer i Norge.

Markedssjef Marianne Lund i Wolt Norge, setter også pris på de blå lynene som nå skal levere restaurantmat og andre varer i Oslo.

Budpartnerne på sykkel – med sine blå jakker og blå Wolt-ryggsekker – gir oss den beste synligheten vi kan tenke oss. De er som levende utendørsreklame i bybildet. Inntil nå har vi ikke fått den samme synligheten fra budpartnerne som bruker bil. De folierte bilene ser veldig freshe ut, og gir en daglig påminnelse til alle som ser dem kjøre rundt. I tillegg har vi utstyrt dem med en egen rabattkode, som det blir spennende å se bruken av, sier Lund.

Del artikkel: