XXL øker omsetningen til 2,734 milliarder kroner i fjerde kvartal. Dette opplyser selskapet som i dag slapp sin rapport for Q4. Det meldes også om et driftsresultatet som økte med 23 prosent til 403 millioner.
For å oppsummere året har vi økt resultatene våre fra i fjor til tross for trøbbel med stengte butikker og en enorm sykkelkrise. Norge og Finland leverer den sterkeste prestasjonen i XXLs historie, mens Sverige har sitt nest beste år. Vi har fortsatt mange ting vi kan gjøre bedre, men «snøballen» ruller raskere, sier XXL-sjefen Pål Wibe i en kommentar til rapporten.
Fremover planlegges det å åpne tre til fem fysiske butikker hvert år, opplyser selskapet. I 2022 vil det åpnes én ny butikk i Norge, samt to i Sverige. Samtidig stenges totalt to butikker i Töckfors og Nordby, Sverige. Her har pandemien slått hardt ned på butikkenes lønnsomhet med lite grensehandel.
LES OGSÅ: Han skal lede XXLs nettsatsing: "Ingen tvil om at dette er riktig"
Videre opplyses det at flere av de eksisterende butikkene i Sverige skal nedskaleres. Wibe er allikevel fornøyd med utviklingen i Sverige.
Jeg er fornøyd med utviklingen i Sverige med en vekst på mer enn 20 prosent i kvartalet. Vi har tatt betydelige markedsandeler det siste halvåret, og tror vi ser tidlige effekter av prosjektet «Sweden Full Potential» som har som mål å forbedre lønnsomheten vår, sier Wibe.
Fremover skal XXL ta markedsandeler i alle markeder og fortsette satsingen på e-handel. I tråd med den eksisterende strategien vil XXL fortsette å investere i operasjonell effektivitet samtidig som det fokuseres på selektive nye butikkåpninger.