ANNONSE

XXL tapte 236 millioner – slik skal de snu skuta: “Trykker på gassen”

Linn Adine Andersen

Må sikre likviditeten.

ANNONSE

Før jul var beskjeden fra sportsutstyrkjeden klar: de er ikke lønnsomme. Nå lanserer de en "massiv kampanje" hvor de skal selge ut varer for å sikre likviditet og vinne tilbake markedsandeler i det nordiske markedet.

Detaljhandelsmarkedet er fremdeles tøft og sportsbransjen er intet unntak. Mange kunder har mindre penger å bruke på sports- og friluftsutstyr fordi prisene på "alt annet" øker. Som vi også rapporterte før jul har dette ført til svakere resultat i fjerde kvartal, sier Stein Eriksen, fungerende konsernsjef, i en melding fra selskapet i dag.

Fjerde kvartal hadde XXL en omsetning på 2,2 milliarder kroner mot 2,7 milliarder kroner samme periode året før. Resultatet før skatt havner på 488 millioner kroner.

Bruttoresultatet (EBITDA) er på -236 millioner kroner og kjeden hadde i samme kvartal et underskudd på 488 millioner kroner, før skatt.

Vårt svar er å trykke på gassen for å sikre likviditet og vinne tilbake markedsandeler i Norden. For tiden er vi på markedet med vår største kampanje på tre år hvor vi skal selge ut varer for 500 millioner kroner, sier Eriksen.

I januar 2023 gikk selskapets driftsinntekter ned 5 prosent til rundt 650 millioner kroner. På grunn av store lageroppbygginger skal den massive kampanjen fortsette i alle markeder. Målet fremover, det er å sikre markedsandeler i alle markeder over tid, samt fortsette netthandelsveksten, skriver selskapet i sin melding.

Vi har også implementert flere tiltak for å tilpasse oss markedssituasjonen. Vi har kuttet innkjøpt og investeringer, redusert kostnader, sikret egenkapital fra våre eiere og forhandlet frem en ny låneavtale med bankene. Disse tiltakene vil støte XXL i et utfordrende marked.

Del artikkel: