ANNONSE

Zalando holder stilen – salget øker og resultatet stiger

Netthandelsgiganten vokser i et tøft marked.
Jimmy Andersson

Under tirsdagsmorgenen slapp Zalando sin rapport for det andre kvartalet, og den tyske e-handelsgiganten kan vise til sterkere tall enn ventet.

Noe som delvis skal skyldes en sterk vekst innen sportskategorien, et utvidet premiumsortiment og investeringer innen AI. Samtidig fortsetter netthandlerens satsning innen B2B å vokse.

LES OGSÅ: Knallstart for Zalandos B2B-satsing – er nå selskapets raskest voksende kanal

Zalando omsatte 2,64 milliarder euro i løpet av kvartalet, en økning på 3,4 prosent. Gross Merchandise Value (GMV) utgjorde 3,84 milliarder euro, en økning på 2,1 prosent.

Vår økosystemstrategi gir oss muligheten til å dekke en større andel av netthandelsmarkedet for mote og livsstil, og den positive responsen fra kunder og partnere i løpet av andre kvartal bekrefter vår visjon, kommenterer CEO Robert Gentz.

Finansdirektøren slutter

Det justerte driftsresultatet var også bedre enn ventet og endte på 172 millioner euro. Dette kan sammenlignes med analytikernes prognose på 162 millioner euro. Resultatet etter skatt ble 95,7 millioner euro.

Antallet aktive kunder vokste med 300.000 til 49,8 millioner fra utgangen av første kvartal 2024.

Våre B2C-kunder er entusiastiske over de kvalitetsmerkene vi legger til. Vi noterte også tosifret vekst innen B2B i Q2, noe som viser at begge våre vekstvektorer leverer, sier Gentz.

Zalando benytter også anledningen til å gjenta sin prognose for hele 2024 og forventer at den såkalte GMV-salget og omsetningen vil øke i intervallet 0 til pluss 5 prosent. Det justerte driftsresultatet forventes å lande mellom 380-450 millioner euro i 2024.

Rapporten viser også at finansdirektør Sandra Dembeck har valgt å ikke fornye kontrakten sin, som gjelder frem til 28. februar 2025.

LES OGSÅ: Etter Boozt-dommen – nå vil Zalando slippe toll

Del artikkel: