Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Zalando justerer prognosen etter nok et svakt kvartal

Rubin Ritter, Robert Gentz og David Schneider i Zalando.
Foto: Zalando
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Slik skal de sikre lønnsomheten de resterende kvartalene.

ANNONSE

Motegiganten meddelte sent i går at årets andre kvartal ble svakere enn forventet, en repetisjon av årets første kvartal. Det påpekes at inneværende kvartal har vært lønnsomt til tross for et svakt marked men selskapet skal nå tilpasse seg ytterligere for å forbedre lønnsomheten i det de kaller forverrede makroøkonomiske forhold.

Forventet vekst i brutto varevolum senkes fra 5 prosent (mai 2022) til 3-7 prosent i løpet av regnskapsåret 2022. Inntektsveksten for året var forventet å ligge på rundt 1,5 prosent men er nå nedjustert til 0-3 prosent, tilsvarende 10,4-10,7 milliarder euro. Investeringer for året forventes å koste mellom 350 og 400 millioner euro.

Samtidig som dette nye miljøet skaper en negativ innvirkning på vår økonomiske ytelse, er vår strategi og vårt langsiktige mål uendret. Vår visjon er fortsatt å være utgangspunktet for mote i Europa. Det er mange uutnyttede muligheter i motemarkedet som vi kan fange og vi er dedikerte til å endre bransjen til det bedre.

Ved å drive effektivitet på tvers av selskapet og selektivt investere through-cycle, vil vi være enda bedre posisjonert på lang sikt for å gjennomføre vår strategi. Vi omfavner utfordringene og tilpasser oss for å stå sterkere, sier Robert Gentz, Co-CEO i Zalando, i en pressemelding.

Det justerte driftsresultatet (EBIT) justeres opp, fra 104 millioner euro til 180-260 millioner euro. Motegiganten planlegger altså å betydelig forbedre lønnsomheten i løpet av årets andre halvår. Dette skal selskapet klare ved å blant annet effektivisere alle kostnadslinjer, redusere markedsføringsinvesteringer og ikke minst innføre MOV, Minimum Order Value i ytterligere 15 markeder for å sørge for lønnsomhet i alle bestillinger.

LES OGSÃ…: Zalando blir majoritetseier i mote- og livsstilsmedium

LES OGSÅ: Dårligere enn forventet for Zalando – "grunnlaget er sterkt"

Del artikkel: