Tidligere har Zalando presentert seg som "utgangspunktet for mote". Nå ønsker selskapet å utvide oppfatningen av hva plattformen er.
Gjennom spørsmålet "Hva ønsker kundene fra Zalando?" har selskapet konkludert med at kundene ønsker mer enn bare klær. Nå skal Zalando hjelpe kundene sine med å finne selvtillit. Selskapet har derfor utviklet et nytt merkevareløfte som fokuserer på å "hjelpe kundene til å føle seg trygge på sine valg og uttrykke sin unike stil."
Smidighet kan vi allerede. Nå handler det om å bli en partner i menneskers liv. Det er viktig for oss å ikke bare bli forbundet som en motedestinasjon. Dette er en livsstilsdestinasjon, sier Morten Grubak, kreativ leder i Zalando og en av hovedarkitektene bak den nye identiteten, til svenske Resumé.
Zalando har en ny femårsstrategi med mål om å bli en "ledende pan-europeisk aktør innen mote og livsstil", ved å styrke sin forbrukervirksomhet og ekspandere innen B2B.
For B2C-delen handler det om å forbedre kundeopplevelsen med fokus på kvalitet, personlig inspirasjon og et utvidet produktsortiment. Zalando planlegger også å utvide sortimentet innen segmenter som sport, barn og familie, og integrere AI-baserte funksjoner for å tilpasse størrelser.
Vi fokuserer på kvalitet som en vekstdriver. Når man snakker om kvalitet, tenker mange på eksklusive merker, men det er ikke det vi mener. For Zalando handler det om å skape en kvalitetsopplevelse. Selvfølgelig elsker vi fortsatt mote, men livet er så mye større enn det. Vi etablerer oss innen nye områder, som sport og barn, sier Morten Grubak.
Samtidig åpner Zalando sin logistikkplattform, ZEOS, for eksterne merkevarer og forhandlere. Der tilbys tjenester innen lagerhold, distribusjon og plattformsintegrasjon for å støtte vekst i B2B-segmentet.
Zalando lanserer også en oppdatert visuell merkevareidentitet, preget av en "livfull oransje fargeskala, en moderne logo og en tilpasset skrifttype."
Den nye merkevareidentiteten, som ble lansert sammen med høst/vinterkolleksjonen 2024, vil gradvis rulles ut på alle Zalandos plattformer i løpet av de kommende månedene.