Den tyske motegiganten presenterer i dag sine tall for helåret 2022. Rapporten preges av fallende inntekter og resultat, men deler også noen lysglimt i form av økt kundevekst og en tydelig plan for å sikre inntekter fremover.
Inntektene for helåret 2022 endte på 16,8 millioner euro, hele 217,7 millioner euro mindre enn i 2021. I samme periode ender driftsresultatet på 184,6 millioner euro – til sammenligning mot 468,4 millioner euro i 2021.
Aktive kunder øker fra 48,5 millioner til 51,2 millioner i løpet av 2022.
Det faktum at vi var i stand til å fortsette å utvide vår kundebase i det nåværende økonomiske miljøet viser at vår kjernestrategi virker. Vi vil at kundene våre skal elske Zalando og det er grunnen til at vi utdyper vårt forhold til dem. Å forstå deres behov og hva de liker, er avgjørende. Da vil de fortsette å komme tilbake til oss og bli lenger hos oss, sier Robert Gentz, co-CEO i en kommentar til rapporten.
Kostnadsbesparende tiltak
To uker tidligere, i slutten av februar, delte selskapets to administrerende direktører nyheten om at de ser seg nødt til å kutte hundrevis av stillinger for å spare penger. Zalando er på et oppdrag om å forenkle organisasjonen og ruste seg for fremtiden.
Selskapet startet i februar 2023 et program for å redusere kompleksitet og omfavne enkelthet, pragmatisme og nøysomhet. Dette innebærer å fjerne flere hundre overhead-roller på tvers av mange av Zalandos team, skriver selskapet i dag.
Det legges vekt på at kunderelasjoner er det viktigste for Zalando i tiden som kommer. En viktig del av dette igjen er oppkjøpet av Highsnobiety som allerede skal ha vist å gi resultater i form av engasjerte kunder.
Selv om 2022 var et utfordrende år for verden og bransjen som helhet, oppnådde Zalando også viktige milepæler, slik som lanseringen av vår adaptiv mote-kolleksjon og å bli den fremste investoren i Highsnobiety, sier Joanna Hummel, Zalandos direktør for Norden og Baltikum, før hun fortsetter:
Fra et lokalt perspektiv, feiret vi 10-årsjubileum i Norge i 2022, hyllet selvutfoldelse gjennom nordisk stil med vår vår/sommer-kampanje ‘Tør å vise det’, samt lanserte vår nordiske kjønnsnøytrale kolleksjon. I samarbeid med to av våre norske forbrukere, guidet vi våre kunder i hvordan de skulle kle seg til 17. mai. I år vil vi fortsette arbeidet med å tilby våre kunder et relevant sortiment med lokale og globale favoritter, i tillegg til en sømløs handleopplevelse. Vår visjon er å bli utgangspunktet for mote i Norge – for våre kunder, merkevarer og samarbeidspartnere. Vi ønsker å være den foretrukne plattformen for norske forbrukere når de er på jakt etter noe nytt til garderoben.
"Forblir uendret"
Justert driftsresultat forventes å være på mellom 280-350 millioner euro i 2023. Gentz har tro på at Zalando vil fortsette å vokse i fremtiden og at man til slutt vil ha kapret 10 prosent av det europeiske motemarkedet på 450 milliarder euro.
Vår langsiktige ambisjoner forblir uendret, sier Gentz.