Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Zalando sendte falske Prada-briller til kunde: ”Skal undersøke saken”

Brillene kunden bestilte – men ikke de hun mottok.
Foto: Skjermdump/Istock
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Garanterer at man ikke selger kopivarer. Så hva har skjedd?

ANNONSE

Denne sommeren klikket Martine Johnsen Grønli hjem et par solbriller av merket Prada fra Zalando. Summen endte på 3435 kroner, men produktet skulle vise seg å være langt mindre verdt. Solbrillene hun fikk hjem i postkassa var nemlig falske.

Dette skriver MinMote, som har tatt en prat med både en stykk skuffet kunde samt netthandelsgiganten Zalando.

Jeg synes det var litt rart at jeg så såpass dårlig igjennom dem. Jeg tenkte at det burde vært bedre når man kjøper så dyre briller fra Prada. Prada-merket på siden var også slitt, og det synes jeg var rart. Men jeg tenkte at det bare skulle være sånn. Hadde det ikke vært for at jeg møtte venninnen min til lunsj noen dager senere, hadde jeg sikkert ikke funnet ut av det, forteller Grønli til MinMote.

Grønli sammenlignet sine solbriller med venninnen sine og det var liten tvil om at brillene hun selv hadde mottatt var falske.

Etter å ha tatt kontakt med Zalando på egenhånd mottar hun svar på e-post.

Vi kan garantere for at vi ikke selger kopivarer på Zalando.no. Alle varene som vi markedsfører på vår hjemmeside mottar vi direkte fra leverandørene. Du skal dermed alltid være sikker på at du mottar ekte merkevarer når du handler hos oss, skriver Zalando i sin e-post til Grønli.

I flere mailtråder kommuniserer Zalando til forbrukeren at belysningen på bildene deres kan være årsak til et avvik mellom bildene på nettstedet og mottatt vare, samt at Grønli kunne sende inn reklamasjon med begrunnelsen "brukt vare".

"Har strenge regler på plass"

Anne Vibe Hansen, kommunikasjonsansvarlig for Zalando i Norden, forteller til MinMote at man er lei seg for å høre om denne opplevelsen, men bekrefter ikke om Zalando har sendt ut en falsk vare eller ikke – og i så fall hvordan noe slikt kan skje.

Vi tar produktets autentisitet svært alvorlig, og har strenge regler på plass for å sikre kvaliteten og legitimiteten av varer solgt hos Zalando eller våre partnere. Alle varer som kommer i retur, helt uavhengig av verdi, blir nøye kontrollert og sortert i en standardprosedyre.

Vi kontrollerer om varen er i perfekt stand eller om det er flekker eller løse tråder, samt om tøy skal renses eller strykes før vi tilbyr det i vår nettbutikk igjen. Teamet vårt skal undersøke saken når dette produktet er returnert slik at vi kan forstå hva som har gått galt i dette tilfellet, skriver Vibe Hansen i en e-post til MinMote.

Zalando har bedt Grønli sende solbrillene tilbake slik at de kan vurdere produktets ekthet. De har også lovet å refundere summen Grønli betalte for solbrillene, samt fjerne produktet fra markedet. Sistnevnte er i skrivende stund ikke oppfylt.

MinMote og Grønli har fått brillene bekreftet falske av optiker Arvid Krogh i Krogh Optikk. Det er også tatt kontakt med Pradas britiske kontorer samt den nordiske avdelingen i Luxottica, som har ansvar for distribusjonen av Prada-solbriller.

I en melding til MinMote skriver Prada at de garanterer et ekte produkt om man handler i deres butikk, outlet-butikker eller autoriserte forhandlere, som Zalando.

Del artikkel: