ANNONSE

Zalando snur til fortjeneste – premium og B2B er nøkkelen

Fabio Baum, General Manager Nordics & Benelux hos Zalando. // Foto: Zalando
"Fortsatte å fokusere i tråd med vår oppdaterte strategi".
Jimmy Andersson

Zalando har i løpet av morgenen sluppet tallene for første kvartal, og det her er litt opp og litt ned.

Den tyske netthandelsgiganten snur driftstap til fortjeneste, men faller når det gjelder salg og kunder.

LES OGSÅ: Zalando: Norden er en nøkkelkomponent – "Har absolutt ikke nådd toppen"

ANNONSE

Samtidig fremhever selskapet selv nøkkeltallet for brutto salgsvolum (GMV), en måleenhet som måler den totale verdien av alle solgte varer på plattformen, og som økte i løpet av kvartalet.

Nøkkeltallene kort oppsummert - Zalando Q1:

  • Brutto varevolum (GMV) i første kvartal steg 1,3 prosent till 3,3 milliarder euro
  • Omsetningen falt med 0,6 prosent til 2,2 milliarder euro
  • Justert resultat (EBIT) øker fra -0,7 til 28,3 millioner euro, noe som representerer en margin på 1,3 prosent
  • Nettoresultatet etter skatt ble et tap på 8,9 millioner euro

I årets første kvartal fortsatte vi å fokusere på våre kunder og partnere i tråd med vår oppdaterte strategi. I vår Business-to-Consumer-vekstvektor skiller Zalando seg ut gjennom kvalitet, et utvidet livsstilstilbud, som sport, og gjør moteoppdagelser mer inspirerende og underholdende, sier Fabio Baum, General Manager Nordics & Benelux hos Zalando.

Åpnet opp plattformen

I rapporten skriver Zalando at selskapet har fokusert mer og mer på kvalitetsmerker, en satsing som har slått godt an. Spesielt blant de yngre forbrukerne som er villige til å betale mer for premiumprodukter og mer bærekraftige varer.

Aktive kunder, målt over de siste 12 månedene, gikk imidlertid ned til 49,5 millioner, fra 51,2 millioner i samme periode i fjor. Antall ordre gikk også ned, men det som økte var gjennomsnittlig ordreverdi, som vokste fra 57,3 til 60,4 euro.

Zalando har nylig åpnet opp sin logistikkvirksomhet (B2B) for flere aktører. Noe som delvis antas å skyldes økt konkurranse fra raske motekonkurrenter som Shein.

I vår Business-to-Business-vekstvektor har Zalando åpnet sin logistikkinfrastruktur, programvare og servicekapasiteter for å bli en muliggjører for merkevarer og forhandlere på og utenfor Zalando-plattformen, sier Baum.

LES OGSÅ: Stabilt fjorår – men nå skal Zalando vende til vekst: Åpner opp for tredjeparter

Del artikkel: