Den tyske motegigantens rapport for årets andre kvartal står klar. Inntektene går noe ned men én kategori vokser dog sterkt. Det er Zalandos kundeklubb som øker med 164 prosent og totalt teller selskapet i dag over 1,5 million medlemmer.
Selskapets inntekter ender på rett under 25,6 milliarder kroner hvilket er en nedgang på -4 prosent mot samme kvartal i fjor. Det justerte driftsresultatet ender på 768 millioner kroner, sammenlignet med 1,8 milliarder kroner samme kvartal i fjor. Som tidligere uttalt i juni er det altså i løpet av årets andre halvdel at motegiganten satser å høste fruktene og øke lønnsomheten.
Vi har demonstrert vår agilitet som et team og vist at vi reagerer raskt for å tilpasse oss det gjeldende miljøet samtidig som vi gjør kundeopplevelsen mer inspirerende og engasjerende. Vi fortsetter å utvide vår kundebase og er fullt fokusert på vår strategi samt å gjøre selektive investeringer på tvers av virksomheten for å sikre vår langsiktige vekst, sier Robert Gentz, co-CEO i Zalando, i en kommentar til rapporten.
Gjennom kvartalet har Zalando vokst med 30 prosent i skjønnhetskategorien etter en styrket satsing på å forbedre kundeopplevelsen. Zalandos kundeklubb er lansert i Sveits og utvidet til Romania og Ungarn. Et annet høydepunkt som trekkes frem er selskapets investering i Highsnobiety, et mote- og livsstilsmedie som etter målet skal bidra til ytterligere styrkede og inspirerende kundeopplevelser.
LES OGSÅ: Zalando blir majoritetseier i mote- og livsstilsmedium
Zalando har dessuten innført en miniumgrense på ordreverdi. Grepet skal sikre lønnsomhet i alle ordre, og løsningen er implementert i totalt 25 markeder i dag.
For årets prognose holder Zalando på tallene som ble oppgitt i junimåned, hvilket du kan lese mer om her.
LES OGSÅ: Dårligere enn forventet for Zalando – "grunnlaget er sterkt"