Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Zalandos miljøglipp: ”Bruker årets event til å lære”

Nils Lund

Ny strategi kom ikke på plass i tide.

ANNONSE

Bærekraftsengasjementet har vært stort hos Zalando den siste tiden, hvor netthandelen har flagget alt fra resirkulerbar emballasje til klimakompensasjoner.

Til tross for dette passer de likevel på å lansere kampanjer for ulike produktkategorier på forskjellige dager under den pågående salgsperioden. På mandag var det sko som var på tilbud mens det på tirsdag var designermote som gjaldt. I dag er det ny kategori. Det innebærer at kunden kan lokkes til å gjøre flere småkjøp i stedet for større, som strider noe i mot et miljøperspektiv.

LES OGSÅ: Skal slå Black Friday-rekorden på 4200 ordre i minuttet

I følge selskapet er årsaken til dette at den store bærekraftsstrategien kom på plass kun kort tid før Cyber Week.

Ettersom vi lanserte bærekraftsstrrategien et par uker før Cyber Week kommer vi til å bruke årets event til å lære og samle déer, for hvordan vi fremover skal håndtere både Cyber Week og andre kampanjer med bakgrunn i vår bærekraftssatsning, sier Nathalie Fältlöv, pressekonakt på Zalando til Ehandel, og fortsetter:

De første bærekraftsinitiativene var allerede på plass før Cyber Week, slik som klimakompensasjon for leveringer og returer, og muligheten til å returnere produkter fra ulike bestillinger i en og samme pakke. Noe som også gjør det mer bekvemt for kundene. Gjøres flere bestillinger innenfor 24 timer samles også disse sammen til en pakke.

LES OGSÅ: Økt miljøfokus i år - her holder de stengt på Black Friday

Zalando påpeker også at man har flere ulike verktøy på plass for de som vil handle så miljøvennlig som mulig.

Vi har flere ulike tekniske verktøy, som gjør at våre kunder kan gjøre mer bevisste valg når de handler hos oss. De har for eksempel muligheten til å samle artikler som de virkelig vil ha på sin ønskeliste før Cyber Week starter. Under selve Cyber-dagene kan de enkelt bare gjennomføre transaksjonen. Dette gjør at kunder bevisst kan bestemme seg for et produkt i forveien og dermed gjør smarte og langsiktige valg, hvilket reduserer den spontane, rent prisstyrte og kortsiktige kundeatferden.

Del artikkel: