Denne uken fjernet Zalando produktanmeldelser fra sine nettsider. Avgjørelsen, som frem til nå har fått stå ukommentert fra motegiganten, har skapt flere diskusjoner på nett og latt publikum lure på årsakene som ligger bak.
Produktanmeldelser har de siste årene vokst i popularitet og er for mange i netthandelsbransjen en måte å sikre gode beskrivelser av produktet slik at forbrukeren føler seg trygg nok til å gjennomføre kjøpet.
Zalando har heller byttet ut denne løsningen med en undersøkelse som oppfordrer besøkende til å beskrive hvor god de synes produktinformasjonen på den gjeldende siden er.
Å tilby den beste opplevelsen til våre kunder er nøkkelen for Zalando. Men bare rundt 3 prosent av kundene våre legger igjen en anmeldelse, og faktisk har størsteparten av vårt sortiment ingen skriftlige anmeldelser. Dette er grunnen til at vi har bestemt oss for å avslutte denne funksjonen fra moteplattformen vår. Vi implementerte dette tiltaket i august i alle markeder, bekrefter Zalandos pressekontakt overfor Netthandel.
I takt med at stadig flere har benyttet seg av produktanmeldelser har også antallet falske anmeldelser økt. Kunne dette være årsaken til at Zalando valgte å kvitte seg med anmeldelser?
For å være tydelig: det er ikke relatert til falske anmeldelser. Dette fordi det hos Zalando kun var kunder som faktisk kjøpte et produkt som ble invitert til å legge igjen en anmeldelse (via en lenke i en e-post sendt noen dager etter kjøpet), og dermed sikre reelle anmeldelser. Men som sagt var det bare en liten brøkdel av dem som gjorde det og derfor gir det ikke den beste opplevelsen som vi forsøker å leve opp til, på Zalando.
LES OGSÅ: Nettbutikker får kritikk for bruk av omtaler: "Juks og fanteri"
Erstattes av ny funksjon?
Tidligere i år lanserte motegiganten en ny pilot. Gjennom prosjektet Size & Fit, deres virtuelle prøverom, kunne kundene skape sine egne avatarer for å se hvordan plaggene passet nettopp deres kropp. Kundene oppgir data som høyde, vekt og kroppsform og kan med dette teste for eksempel om olabuksa sitter som støpt.
Denne kroppsmålingsfunksjonen skal etter planen redusere antall returer knyttet til plagg som ikke passer. En vinn-vinn for både forbrukeren og Zalando, altså.
Hvordan vi kan gi en bedre og mer verdifull opplevelse i fremtiden er under vurdering, men i mellomtiden kan kunder fortsatt gi tilbakemelding gjennom for eksempel størrelsesprofilen deres (om noe passer bra eller ikke), siden vi bruker disse dataene (blant annet) til å flagge om noe er stort eller smått i størrelsen, for eksempel, sier Zalandos pressekontakt.
I tillegg til denne kroppsmålingsfunksjonen kan man dessuten i utvalgte markeder laste opp to bilder av seg selv – og motta KI-genererte produktanbefalinger.
Et nytt kunstig intelligens-verktøy som ble lansert i forrige måned gjør det mulig for kunder i Tyskland, Østerrike og Sveits å motta størrelsesanbefalinger for utvalgte plagg, basert på deres unike kroppsmål. Ved å ta to bilder av seg selv med telefonene sine i trange klær, er Zalando i stand til å forutsi kundens kroppsmål for å hjelpe dem med å finne riktig størrelse, skriver selskapet på sine nettsider.