I nettbutikken KAOS, etablert av Gineline Kalleberg og Mette Bordal Hansen, selges flere egenutviklede barnestoler i tillegg til nøye designet sekker, stellevesker og ribbevegger – for å nevne noe.
Da Netthandel var i kontakt med KAOS for drøye to og et halvt år siden var selskapet godt etablert i Norge, med noe salg til forhandlere i utlandet og til kontraktsmarkedet i Norge.
Nå har duoen utviklet en ny type barnestol som får stor internasjonal oppmerksomhet samtidig som man satser enda sterkere på B2B-markedet. For inneværende år sikter KAOS mot 25 millioner kroner i omsetning.
Da pandemien startet var vi i stor vekst og kunne vise til lønnsomhet. Gjennom pandemien ble vi brått møtt med problemer i forsyningskjeden, mangel på tre som råvare hindret oss i å supplere stoler på 10-12 måneder. Parallelt jobbet vi med å utvikle det resirkulerte plast-tilbehøret til KAOS barnestol, forteller Gineline Kalleberg, medgründer og CMO i KAOS, til Netthandel.
I mangelen på tre som råvare så duoen til det florerende overskuddet av plastavfall. KAOS valgte å teame opp med Fortum i Finland for å identifisere et resirkulert plastmateriale som hadde eksakt de egenskapene deres produkter trengte.
Resultatet ble et materiale bestående av resirkulert plast, forsterket med høyytelses cellulosefiber.
Vi mottok deretter 2 millioner kroner i støtte fra Handelens Miljøfond, som har dekket noen av kostnadene og hjulpet oss med å starte utviklingen. Etter to år med forskning og utvikling er støpeformer og produksjon på plass i Nederland, og vi er klare for å lansere verdens første barnestol som er utviklet for en sirkulær økonomi, konstaterer Kalleberg.
Internasjonal lansering
Stolen har samme funksjonalitet som KAOS' prisvinnende barnestol i tre, men har et mye lavere prispunkt. Det sørger for at selskapet treffer en langt bredere målgruppe.
Tidligere i september ble stolen offisielt lansert på markedet Kind & Jugend i Köln, Tyskland.
Betyr lanseringen i Tyskland at dere har økt B2B-satsingen deres?
Ja. Siden Kind & Jugend i fjor har vi onboardet 150 nye B2B-dører i Europa. B2B utgjør nå cirka 35 prosent av omsetningen vår. I vår kategori, der vi jobber med produkter hvor sikkerhet er så viktig, har vi lært hvor stor rolle forhandlere spiller for å bygge merkevare, tillit og ikke minst gi synlighet på gulvet - ved siden av konkurrentene våre, forteller Kalleberg.
Tror på lønnsomhet i 2024
Til tross for at selskapet ikke hadde stoler på lager hele siste halvår 2022 bikket KAOS 17,6 millioner kroner i omsetning, en økning på over 12 prosent mot regnskapsåret 2021. Det må også nevnes at denne omsetningen ble nådd med kun tre personer på laget – noe gründerne naturlig nok er stolte av og mener vitner om potensialet selskapet står overfor når organisasjonen skal bygges videre i årene som kommer.
I dag har selskapet vokst og teller fem ansatte. Fremdeles er Norge deres største marked, isolert sett, men totalt ligger 60 prosent av omsetningen å hente utenfor Norge, i Europa.
Selskapet er til stede i Tyskland, Nederland, Belgia, Danmark, Sverige og Island i tillegg til Norge.
Hvordan ser prognosene ut for 2023? Vil dere kunne vise til lønnsomhet i år?
Vi sikter på 25 millioner kroner i år. Vi har tatt våre største investeringer noensinne på grunn av klapp-stolen i resirkulert plast, så vi kommer ikke til å vise lønnsomhet i år. Med vekstkurven vi ser fremover, og med de nye målgruppene vi ser vi når med den nye stolen, tror vi på lønnsomhet i 2024, avslutter Kalleberg.