Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Etablerer ny kjede i Norge: “Konseptet er konkurransedyktig”

Espen Sandberg, Country Manager i Lekia og Babya i Norge.
Foto: Lekia
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Veldig ettertraktet, sier Norgessjefen.

ANNONSE

Leketøyskjeden Lekia utvider og lanserer et splitter nytt konsept: nemlig leke- og babyutstyrsbutikken Babya.

Babya åpner sin pilotbutikk på Jessheim Storsenter i slutten av oktober. Samtidig planlegges det for ytterligere fire, snarlige butikkåpninger i Norge. Dette skriver Retailmagasinet.

I butikkene tilbyr vi baby- og barneutstyr for aldersgruppen 0–4 år, ispedd en del av de gode babylekene vi har i Lekia allerede og i tillegg sikringsutstyr for bil og hjem. På Lekia finner kundene stort sett leketøy, både babyleker og de mer trendy seriene som man ikke vil finne hos Babya, forteller Espen Sandberg, Country Manager i Lekia og Babya i Norge, til avisen.

Lekia vil fra nyttår telle 190 butikker totalt. 50 av disse er lokalisert i Norge og 36 er Babya-butikker i Sverige. Foreløpig har selskapet ikke satt seg mål om nøyaktig hvor mange Babya-butikker det vil bli i Norge, men utelukker ikke at det raskt kan bli et solid antall.

Vi har ikke satt oss noe mål for antall butikker, verken på kort eller lang sikt, men vi opplever at konseptet er veldig ettertraktet hos eiendomssjefer og senterledere, så det kan fort bli noen om vi klarer å finne drivere nok. Helt konkret arbeider vi med fem prospekter pr i dag, sier Sandberg.

Kjenner på konkurransen fra netthandel

Ved spørsmål om den tøffe situasjonen i markedet er Sandberg sikker på at den fysiske butikken vinner mye mot nettbutikkene i samme kategori.

Vi tror på den fysiske butikken som tilbyr veiledning, kunnskap og trygghet for de aller minste forbrukerne våre. Selvfølgelig er det tøff konkurranse fra nettbutikker, det kjenner vi på hele tiden, men vi vet fra våre butikker i Sverige at konseptet er konkurransedyktig og at mange ønsker å forholde seg til fagpersoner i dette markedet, sier Sandberg.

LES OGSÅ: Sikter mot 25 millioner – dette er Jollyrooms planer for Oslo

Konsepttesting i butikk

I pilotbutikken vil selskapet teste flere nye konsepter. Blant annet skal kunder få muligheten til å booke inn private veiledningstimer hvor man sammen med butikkansatt får hjelp til å gjøre de rette kjøpene.

Utover dette skal butikken utstyres med et verksted for reparasjon og vedlikehold av blant annet barnevogner, i tillegg til at det skal arrangeres ulike eventer tilpasset småbarnsforeldre.

Del artikkel: