I en pressemelding forteller Klarna at de har utviklet en rekke nye verktøy i Klarna-appen med mål om å gi forbrukerne et bedre grunnlag for å ta mer bevisste valg, og ta hensyn til bærekraftperspektivene når de handler.
Med nye verktøy gjør Klarna shopping for alle våre brukere mer sirkulær og bærekraftig, sier Head of Sustainability i Klarna, Salah Said.
Endringene i appen inkluderer blant annet nye søkemuligheter i deres prissammenligningstjeneste som nå gjør det enklere å finne mer bærekraftige produkter, sertifisert av uavhengige tredjeparter som dyrevernorganisasjonen PETA, skriver Klarna.
Gjennom et samarbeid med Good On You fremheves de mest bevisste merkevarene med en bærekraftsrating på 4 (Good) eller 5 (Great).
Good On You evaluerer mer enn 500 datapunkter og vurderer de viktigste sosiale og miljømessige temaene som moteindustrien i dag står overfor – både i forhold til jorden, mennesker og dyr, skriver Klarna.
LES OGSÅ: Klarna overgår egne mål og snur til lønnsomhet
Nye oppdateringer
Klarna har også inkludert et eget dashbord i appen for bevisst handel, hvor en forbedret CO2e-tracker gir kunden detaljert CO2-informasjon om kjøpene blant mer enn 122 millioner produkter i fem kategorier.
Slik vil kundene kan få enda mer informasjon på detaljnivå – fra utvinning av råmaterialene som er brukt, via produksjon til den endelige leveringen ut til sluttbrukeren.
Dashbordet som nå lanseres i USA skal etter planen rulles ut i flere markeder i løpet av de neste månedene, skriver Klarna.
Her har de samlet et utvalg av Klarnas bærekraftorienterte produkter, verktøy og tjenester.
Med disse oppdateringene fortsetter Klarna å utvikle seg til også å bli et sted hvor handelen skal starte for deres mer enn 150 millioner kunder og 26 millioner app-brukere globalt, skriver Klarna.
LES OGSÅ: Klarnas app får AI-makeover: “Den neste evolusjonen”