Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nå er det dags: H&M innfører returgebyrer

Helena Helmersson, adm. dir. i H&M.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Følger i konkurrentenes fotspor.

ANNONSE

H&M har begynt å ta betalt for onlinereturer i Storbritannia. Dette gjelder uavhengig av om kundene sender tilbake varer som er handlet på nett, eller om de leverer dem i butikker. Dette rapporterer BBC.

Allerede i fjor stod det klart at motegiganten ville teste å ta betalt for returer. Testlandene ble Norge og Storbritannia og var en del av en større plan om å spare 2 milliarder kroner i året fra og med tredje kvartal 2023.

LES OGSÅ: Motegiganten i krise: Vil teste betalte returer i Norge

Siden testingen begynte har det kostet norske forbrukere 29 kroner å returnere varer, et gebyr som blir trukket fra det tilbakebetalte beløpet. Unntaket er H&Ms kundeklubbmedlemmer, de slipper unna returgebyret.

En kan gjette at piloten har vært vellykket, og mest sannsynlig spart kleskjeden en god del kroner, når konseptet innføres for godt også i Storbritannia.

Det samme gjelder nemlig der. Ifølge en talsperson for H&M har selskapet tatt betalt for returer siden slutten av sommeren. Britiske kunder, unntatt kundeklubbmedlemmene, må betale 1,99 pund, tilsvarende drøye 26 kroner, for å returnere sine bestillinger som er kjøpt på nett.

Konkurrenter som Zara, Boohoo, Uniqlo och Next har tidligere innført egne avgifter for returer på nett.

Del artikkel: