Vi har gjort et dypdykk i Forbrukerkompasset Q4 – hvor Prisjakt undersøker forbrukernes handlevaner og spår hvordan de kommende månedene vil se ut for retailbransjen.
NHO meldte tidligere denne uken at nordmenn vil bruke 130,4 milliarder kroner på julehandelen i år, fordelt på november og desember.
Prisjakt har identifisert kategorier som hadde ekstra positiv trafikkvekst i løpet av fjerde kvartal, 2022. Gjennomsnittet er sammenlignet med resten av året, ekskludert de salgsintensive månedene november og desember.
Disse produktene peaker tradisjonelt sett i novembermÃ¥ned:Â
- Julekalendere +1620%
- Kosedyr +1000%
- Lysslynger +689%
- Strømaggregat +371%
- Bilpærer +283%
- Hjemmekinopakke +253%
- Gryter og stekepannesett +245%
- Barbermaskiner +241%
- Spillkonsoller +235%
- Hårtørkere +215%
- Kaffetraktere +156%
- Sofabord +116%
- Ladestasjoner for elbil +100%
- Senger +98%
- Hyller +95%
Prosentandelen viser hvor populær kategorien var i novembermåned sammenlignet med en gjennomsnittlig måned.