Black Week er offisielt i gang. Men Vegar Heir, kommersiell leder i Vipps, mener Black Weeks dager kan være talte.
Han spådde Black Fridays død allerede i 2021 – og mener begge kampanjekonseptene har gått ut på dato i og med at nordmenn handler jevnt travelt gjennom hele novembermåned.
Black Friday var riktignok den dagen som nordmenn handlet mest på nett i november i fjor, akkurat som Black Week var den travleste november-uken.
Samtidig så vi en markant utjevning av nettkjøp gjennom måneden. Tidlig i november i år begynte enkelte butikker å bruke begreper som "Black Weeks" og "Black Friday-priser" i sin annonsering. Det kan tyde på at vi neste år vil snakke om Black Month, sier Heir.
Førstkommende fredag er Black Friday. Mange aktører startet allerede tidlig i november, og flere har benyttet Singles Day som startskuddet for årets shoppinghøytid.
LES OGSÅ: Startskuddet er gått – økt trykk under Singles Day: "Meget fornøyd"
Lavest vekst i elektronikk
Ifølge statistikk fra Vipps har nordmenn handlet for 40 prosent mer i kategoriene møbel og innredning samt apotek og kosmetikk i løpet av årets første ti måneder. Klær, sko og tilbehør vokser med 30 prosent.
Denne veksten tror han vil fortsette gjennom november.
Blant kategoriene med lavest vekst finner vi elektronikk og hvitevarer, med en økning i kjøpesum med Vipps-betalinger på kun 17 prosent. Dette er utvilsomt en bra vekst, målt mot markedet. I Vipps-sammenheng er veksten imidlertid langt lavere enn da kategorien opplevde en historisk oppgang i korona-årene.
Det blir spennende å se om tilbudene fra de store elektro-aktørene vil få ytterligere fart på denne kategorien i dagene fremover, sier Heir.