Hvor hett er egentlig Singles Day? Konseptet som opprinner fra Kina, gjort kommersielt av Alibaba, faller hvert år på den 11. november. I Norge har vi sett varierende interesse for satsing på nettopp denne salgsdagen de seneste årene.
I år kan det virke som flere enn tidligere benytter sjansen til å starte årets shoppinghøytid nettopp 11. november. Flere aktører startet kampanjeperioden så tidlig som 8. november, eksempelvis Blivakker, som lar kampanjeprisene under Singles Days vare fra 8. november til og med 21. november.
Kolbjørn Ertzeid, administrerende direktør i Blivakker, holder kortene tett til brystet når selskapet tross alt står midt i det som kan vise seg å bli en avgjørende kampanjeperiode.
Det jobbes godt med å sikre kundene spennende kampanjer hele veien fram til jul og da vil vi forsøke ulike budskap til ulike tider. Så er vi spente på å gjøre opp status når jula ringes inn, sier Ertzeid.
LES OGSÅ: Cyber Monday – klinisk død eller absolutt i live? Dette sier kjempene
Kampanje-bonanza
Samtidig registrer vi at Black Week ikke lenger er Black Week. I et hav av kampanjebegreper har vi forholdt oss til at Black Month starter 1. november, Black Friday er den siste fredagen i november – og Black Week er samme uke som ender med Black Friday.
Men, hos for eksempel XXL og Elkjøp, er Black Week allerede i gang. Hos sistnevnte er imidlertid salget forbeholdt kundeklubbmedlemmer, som et "eksklusivt forsprang" i det som kalles Black Week VIP Shopping. Vi skimter det som kan ligne ville vesten-tilstander i norske nettbutikker.
Singles Day, den 11. november, er startskuddet for årets beste tilbudsperiode. Selv om vi er inne i tøffere tider hvor nordmenns lommebøker er tynnere ser vi at folk har ventet på dette.
Vi er meget godt fornøyde med salget under Singles Day og ser at trykket holder seg oppe med medlemstilbudene for Black Week som nå er ute, forteller Kristian Willanger, Nordisk kommunikasjonssjef i Elkjøp, til Netthandel.
Han legger til at prisnedsettelsen under Black Week muliggjør kjøp av helt nødvendige produkter, som for eksempel vaskemaskiner og kjøleskap, for kunder som ellers kanskje ikke ville hatt råd til dette.
Sånn sett er kampanjen mer relevant enn noensinne, sier Willanger.
LES OGSÅ: Slik skal de sikre økt kapasitet i alle ledd under Black Week
"Absolutt startskuddet for Black Week"
Clas Ohlson var også blant aktørene som benyttet seg av Singles Day som kampanje. Etter hva vi kunne registrere var det 15 prosent rabatt på de fleste produktene i nettbutikken fra lørdag 11. november til og med mandag 13. november.
Singles Day er absolutt startskuddet for Black Week hos oss. Vi ser en økende interesse fra kundene og trafikken til nettbutikken øker, forteller Anders Wahl, pressekontakt i Clas Ohlson.
Ved spørsmål om hvordan salget gikk, får vi til svar at selskapet er inne i en stille periode. Nysgjerrige må heller smøre seg med tålmodighet og vente på det børsnoterte selskapets kvartalsrapport som slippes i begynnelsen av desember.
LES OGSÅ: Nettbutikkene avslører: Slik er forventningene til Black Friday
Solgte tre ganger så mye
Til forskjell fra i fjor, hvor Floyd.no kjørte Singles Day kun 11. november, valgte kleskjeden i år å la kampanjen løpe fra torsdag 9. november til søndag 12. november.
På tross av en mer presset husholdningsøkonomi ser vi at norske kvinner prioriterer å kjøpe kjole til julens anledninger. I løpet av Singles Weekend har vi solgt over 3000 kjoler som er tre ganger kjolesalget i samme periode i fjor.
Så langt i november opplever vi en overordnet vekst på 5 prosent og dette gjør oss veldig spente på hvordan siste del av november blir, forteller Guro Forseth Smith, daglig leder i Floyd.no, til Netthandel.
Til tross for det som må kalles en Singles Weekend-suksess tror hun mange kunder sparer på kronene til de neste ukene.
Singles Day er en kickstart på Black Friday og Black Week, men jeg tror mange kunder holder litt igjen i påvente av enda flere, og mulig bedre tilbud, sier Forseth Smith.