Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nettbutikkene avslører: Slik er forventningene til Black Friday

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Har budsjettert for en sterk julehandel".

ANNONSE

Vi teller ganske nøyaktig tre måneder til fredag 24.november, Black Friday, en både elsket og hatet salgsdag avhengig av hvem man prater med. Udiskutabelt er det dog at denne dagen, samt tilknyttede salgsperioder, er ekstremt viktige for handelsbransjen i oppløpet mot julesalget.

De siste årene har man dessuten sett at flere og flere legger julehandelen til nettopp november. Allerede når sommeren er på hell møtes forbrukerne av tilbud og kampanjer knyttet til skolestart. Deretter følger halloween, farsdag, Singles Day, Black Month, Black Week, Black Friday, Cyber Monday… dere vet.

Vi har tatt tempen hos flere norske aktører og er spente på hvordan man ligger an. I år som i fjor lever forbrukerne med økte levekostnader. Samtidig som styringsrenten er på sitt høyeste siden 2008 har Norges Bank signalisert ytterligere renteøkninger i september.

Hvordan påvirker dette planleggingen av salgskampanjer? Og hvordan er forventningene blant landets nettbutikker? Det har vi forsøkt å finne svaret på.

Vi har i år, som tidligere år, høye forventninger til både Black Week og julehandelen. Selv i en tid med renteoppganger og høy prisvekst, så vet vi det fortsatt er behov for forbrukerelektronikk hos våre kunder. Dette ser vi spesielt ved de store lanseringene gjennom året, forteller Daniel Hauan, kommunikasjons- og beredskapsanvarlig hos Komplett Group, til Netthandel.

Han legger til at de alltid har kampanjeplanen under vurdering.

Hvorvidt kampanjene blir lange eller korte, er ikke det viktigste. Det viktigste for oss er å tilby relevante produkter til gode priser til kundene våre.

Mindre strømregning = flere julegaver?

Også i elektronikkbransjen har vi storspilleren Power. De har, på lik linje med Komplett, store forventninger til julehandelen.

Vi tror på og har budsjettert for en sterk julehandel, men vi forventer også at det blir en beinhard kamp om kundene i år. Vi vet at de holder hardere på lommeboka, og at vi treffe blink med sortiment og kampanjer, og ha gode nok tilbud på julegavefavorittene for å vinne kundene. Der lover vi å innfri, sikrer Anders Nilsen, administrerende direktør i Power Norge.

Han har troa på at en snillere strømregning sammenlignet med fjoråret kan bidra til litt mer juleshopping blant nordmenn.

Så skal vi heller ikke glemme at fjoråret var et trangt år for forbrukerøkonomien med strømregninger som krøp opp på titusen-tallet for mange. Selv om renta har økt betraktelig, forventes det en bedring i strømmarkedet. Får man barbert strømregningen litt kontra i fjor, så kan det gi litt ekstra handlingsrom for kundene, sier Nilsen.

LES OGSÅ: Elektronikkbransjen: Salget faller – disse faktorene er avgjørende

Gjør det historisk bra i nedgangstider

Maria K. Ebbestad, sexolog og pressesjef i Nytelse.no, forteller at økonomiske kriser og pandemien har vist seg å ha motsatt effekt i deres bransje sammenlignet med resten av netthandelsbransjen. Salget av sexleketøy øker nemlig og forventningen til salgsperioden som kommer er derfor høye.

Vi har en godt solid plan for Black Friday og forventer også i år å ha økning i denne tiden. Vi har i de siste årene hatt kraftig økning på store salgsdager som Singles Day, Black Friday og Cyber Monday, som hos oss har vært kalt Crazy Sexy Weekend, sier Ebbestad.

LES OGSÅ: Kjørte vårens tilsvar til Black Week: Økte med 100 prosent

Og mens sexleketøyskuffene forblir fulle henviser Kolbjørn Ertzeid, administrerende direktør i Brandsdal Group, til lipstick-effekten.

Selv i nedgangstider viser det seg at behovet for sminke og skjønnhetsprodukter forblir – om man så kanskje går noe ned i budsjett.

Vi ser at for Blivakker.no er det en fin økning gjennom sommeren i forhold til i fjor. Det snakkes ofte om lipstick-effekten, det vil si at behovet for sminke og annen personlig pleie, er relativt konstant uavhengig av konjunkturer. Vi opplever også at kunder i en del tilfeller gjerne søker seg mot rimeligere alternativer, forteller Ertzeid til Netthandel.

Videre lover han spennende kampanjer ut året, uten å røpe for mange detaljer.

Vi har gjort store endringer på kampanjestrukturen for å sikre at vi skal være attraktive for kundene til enhver tid. Dette ser ut til å ha en god effekt, ikke bare på nett, men også i våre fysiske butikker. Vi gleder oss over et godt første halvår og ser fram til en spennende høst, avslutter Ertzeid.

Tøff kamp i sportsbransjen

Er det én ting nettbutikkene vi har snakket med er enige om, så er det at konkurransedyktige priser og rett vareutvalg er det som gjelder. Det er kanskje ikke overraskende – men desto viktigere i år enn tidligere.

Det samme gjelder hos sport- og friluftsaktørene Fjellsport og XXL hvor planleggingen for fjerde kvartal er i fullt kjør.

Det er tøff konkurranse om kundene i sportsbransjen om dagen og vi forventer at trykket øker i en av årets største salgsperioder. Vi konsentrerer oss om oss selv, og hva kundene våre vil ha, og gjør alt vi kan for å levere gode kundeopplevelser også i fjerde kvartal, sier Rachel Sande Jacobsen, markedssjef i Fjellsport.

Fjellsport-gründeren Eric Sandtrø uttalte tidligere i august at XXLs massive kampanje har påvirket også dem, i form av å ha endret folks oppfatning av prisbildet og konkurransesituasjonen generelt.

Jan Christian Thommesen, kommunikasjonsdirektør i XXL, forteller nå til Netthandel at de vil fortsette med knallsterke kampanjer fremover.

Alle som driver med varehandel merker jo at det er tøft for forbrukerne nå, og det har det vært lenge. Men alle som har valgt et yrkesliv i denne bransjen får også ekstra energi av motgang. Er det tøffere for forbrukerne, ja så må vi møte dem med enda bedre priser, tilbud og kampanjer. Vi skal alltid ha de laveste prisene, så flest mulig skal få mulighet til å realisere sine drømmer om trening og friluftsliv. Derfor er vi også sterke i troen på at denne perioden vil bli en stor og viktig salgsperiode for oss, sier Thommesen, før han fortsetter:

Vi har ikke lyst til å røpe så mye av hva vi planlegger, men vi kan si såpass at det vil komme masse knallsterke kampanjer fremover – også i perioden før og etter Black Friday. Så det å utsette handelen til kun Black Friday, det anbefaler vi ikke.

Skal mye til før julegaver kuttes ut

Historisk sett er både november og desember gode og viktige salgsmåneder for Lekekassen. Severin Baugstø Hanssen, administrerende direktør i selskapet, forteller at de ikke bruker veldig mye energi på å spekulere i hvordan en tøffere kamp om markedsandelene vil påvirke nettopp dem.

Selv om kjøpekraften nå reduseres sammenlignet med hva vi har sett de siste årene, vil nye og eksisterende kunder handle julegaver i år også. Vi har klokketro på at tilbudet vårt, med bredt utvalg av leker til lave priser hele året, står seg godt også i den økonomiske situasjonen folk nå opplever, sier Baugstø Hanssen.

Dette er Nicole Bellman, HR & Communications Manager i Jollyroom, enig i. Folk skal handle julegaver – også i år.

Vi har full respekt for at kjøpekraften er negativt påvirket for våre kunder. Samtidig tror vi at det skal mye til før kundene helt og holdent avstår fra å kjøpe julegaver. Kundene vil være mer prisbevisste enn noensinne og med vår sterke prisposisjon er vi trygge på at vi er et attraktivt valg. Vi regner med og planlegger for en tilvekst i løpet av årets siste kvartal, sier Bellman.

Til felles har de, som så mange andre i bransjen, at planleggingen starter ekstremt tidlig.

Vi jobber hele tiden med å bli stadig bedre, og forbereder oss gjennom hele året for å kunne tilby et attraktivt og godt totaltilbud med kampanjer der kundene våre sparer enda mer på våre allerede lave priser, sier Hanssen.

Jollyroom skal dessuten teste en gammeldags slager, nemlig den fysiske katalogen.

Planleggingen for julehandelen startet i januar og de første innkjøpene ble gjort i februar. Vår innkjøpsavdeling har jobbet hardere enn noensinne med innkjøpsprisene for å kunne sikre attraktive prispunkter for våre kunder. Sist, men ikke minst, vil vi distribuere mer enn én million fysiske julekataloger med masse spennende nyheter og overraskelser, forteller Bellman.

Stabile varelagre

Til sist kommer vi til den evinnelige lagerbeholdningen. Mange har gjennom året slitt med for store lagerbeholdninger, som igjen har ført til elleville kampanjer og presset prisene ytterligere i et allerede tøft økonomisk klima.

Så. Hvordan står det til med lagerbeholdningen fremfor årets shoppinghøytid?

XXL er en stor og viktig aktør under disse salgsperiodene og vi har rigget oss godt for å gi kundene våre tidenes beste tilbud og gode kampanjevarer. Vi har veldig gode vareinnganger gjennom september og oktober og står godt rustet for å selge som aldri før, kommenterer Thommesen.

Når det gjelder varelageret så er det stabilt, og vi ser en forbedring hos flere aktører i forhold til tilgjengelighet. Vi er sikre på at vi kommer til å ha et fullt varelager med godt og relevant utvalg i Black Week, sier Hauer ved Komplett.

Hos Power kommer de dog til å fokusere mer på utvalget fremfor lave priser.

I fjor måtte vi få redusert varelagrene våre før jul, og det resulterte i historisk lave priser. I år er lagrene på et sunt nivå, og varetilgangen er bedre enn på lenge, så i år er sortiment vårt hovedfokus, sier Nilsen.

Vil øke utover høsten

Hos Nytelse.no, Blivakker, Jollyroom og Lekekassen er lagernivåene stabile og godt rustet hos samtlige aktører.

Lagerbeholdningen hos oss er på ønsket nivå, slik at vi kan gjøre de rette innkjøpene for høsten. Vi ser for oss å øke varebeholdningen utover høsten for å sikre at vi er leveringsdyktige også i en hektisk høst, sier Ertzeid.

Hos Nytelse.no ligger det tilogmed an til et sterke julekalendersalg enn tidligere år.

Vi har høyere lagerbeholdning nå, sammenlignet med samme tid i fjor og føler oss godt rustet til denne høsten, og opptimismen rundt julekalenderen er også sterkere inn i fjor, sier Ebbestad.

Del artikkel: