Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Omnikanalaktørenes forventninger til fredagen – spår nettrekord

Elisabeth Dahl Skjervheim

Slik tror landets største omnikanalaktører at Black Friday vil utspille seg.

ANNONSE

I en tid hvor mange kunder har gjenfunnet gleden over å titte i fysiske butikker, mens andre har har funnet seg til rette på nett, kan det bli stadig vanskeligere for landets omnikanalaktører å forutse hvordan årets Black Friday vil å utspille seg.

Netthandel har derfor spurt noen av landets største omnikanalaktører hvordan de har valgt å ruste opp på nett versus i butikk i forkant av årets Black Friday. Svarene viser sprikende resultater.

LES OGSÅ: Nettbutikkene avslører: Slik er forventningene til Black Friday

Forventer rekord på nett

For Clas Ohlson er det tydelig at den størst prosentvise økning kommer til å finne sted på nett.

Vi kommer til å ha den høyeste omsetningen i butikk, men nettbutikken kommer til å ha den største prosentvise økningen. Vi ser fortsatt at de to kanalene utfyller hverandre veldig godt. Mange kunder går inn på nettsiden vår før de kommer til butikken og handler, eller legger inn en bestilling på nettet og henter den i butikken, forteller presseansvarlig Anders Wahl.

Kommer kampanjene til å være de samme på nett og i butikk under årets Black Friday?

Kampanjene og prisene vil være de samme i butikk og på nett. Vi har imidlertid et større utvalg av produkter på nettstedet vårt, og derfor finnes ikke alle prisreduksjoner i våre fysiske butikker, svarer Wahl.

Hvordan har dere rustet opp i forkant av årets Black Friday?

Vi har jobbet hardt for å utvikle interessante tilbud til kundene våre, og vi har sørget for å ha et godt varetilbud både på nett og i butikk. Vi vet at hele uken rundt Black Friday kommer til å bli intensiv, så vi har selvfølgelig også sørget for god bemanning, forteller Wahl.

I likhet med Clas Ohlson tror også ARK at netthandelen vil bli sentral under årets Black Friday.

Under koronapandemien så vi en ekstrem vekst i netthandelen, mens noen av butikkene var preget av nedstenging. Gjennom fjoråret fikk vi naturligvis en korreksjon i denne fordelingen mellom butikk og nett, men i ARK satte vi likevel rekord i antall besøkende på nett på Black Friday i 2022, og forventer å gjøre det samme i år, forteller kommersiell direktør i ARK, Camilla Marie Skogen.

Økt bruk av Click & Collect

For Power er det imidlertid Click & Collect som kommer til å bli nøkkelen til suksess under årets kampanjeuke.

Forventer dere størst pågang på nett eller i fysiske butikker under årets Black Friday? 

Varehusene våre er vår største distribusjonskanal og den fysiske handelen i butikk ser vi også en økning på om dagen. Derfor er det rimelig å anta at det er her det blir størst pågang også nå under høysesongen frem mot jul, forteller Monica Iren Fasting, Nordisk PR og kommunikasjonsansvarlig for Power. 

Skiller denne trenden seg fra tidligere år?

Netthandel har hatt en større del av omsetningen i tidligere år, men en veldig tydelig trend er økt bruk av Click & Collect. Vi ser at kundene ønsker å sikre seg produktene vi har på lager, og ikke minst hente dem ut gratis i butikk fremfor å betale for frakt. Vi ser også at de da gjerne handler litt ekstra når de er innom, så for oss er dette en positiv utvikling, svarer Fasting.

Hvordan har dere rustet opp i forkant av årets Black Friday? 

 Vi vet at det kommer til å bli en tøff kamp om kundene i en periode der lommeboka er litt trangere enn tidligere, og vi har lagt ned stor innsats i kampanjene våre. I tillegg bemanner vi opp i samtlige butikker og gleder oss til storinnrykk, sier Fasting avslutningsvis.

LES OGSÅ: Mener Black Week og Black Friday nærmer seg utløpsdatoen

Del artikkel: