Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Liste: Disse kategoriene topper forbrukernes handleliste nĂ¥

Foto: Istock
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Finstasen skal pĂ¥, dĂ¥rligere tider eller ei.

ANNONSE

Nøyaktig hva er det forbrukerne planlegger Ă¥ kjøpe frem til jul? Det har Prisjakt forsøkt Ă¥ finne ut av i sitt forbrukerkompass for fjerde kvartal.

I undersøkelsen, som for øvrig ogsĂ¥ konkluderer med at nordmenn vil bruke mer penger pĂ¥ Ă¥rets Black Friday enn i fjor, kommer det frem at den gjennomsnittlige forbrukeren planlegger Ă¥ bruke 16 905 kroner pĂ¥ fysiske varer i løpet av fjerde kvartal. Dette er 8029 kroner mer enn i samme kvartal i fjor.

SĂ¥ – hva er det de skal bruke pengene pĂ¥? Og legges pengene igjen i de fysiske eller digitale butikkassene?

Ifølge Forbrukerkompasset Q4 vil de aller fleste nordmenn handle mest i fysiske butikker i kvartalet, faktisk hele 46 prosent svarer dette. 24 prosent planlegger Ă¥ fordele shoppingen jevnt mellom fysiske og digitale butikker, mens 16 prosent vil handle mest pĂ¥ nett – og 11 prosent kun i fysiske butikker.

PĂ¥ toppen av lista over hva nordmenn vil handle den kommende tiden ligger ikke overraskende mote, klær og tilbehør. Den kategorien som har gjort størst byks fra fjorĂ¥ret er imidlertid renovering og bygg. Ta en titt pĂ¥ Prisjakts komplette oversikt nedenfor.

Dette planlegger forbrukere Ă¥ kjøpe i fjerde kvartal (forandring sammenlignet med Q4 i fjor i prosentpoeng)

  • Mote, klær og tilbehør – 52% (+4)
  • Sport og fritid – 35% (+4)
  • Skjønnhet og helse – 31% (+5)
  • Bøker og media – 28% (+4)
  • Hjemmeelektronikk – 24% (+3)
  • Renovering og bygg – 23% (+8)
  • Møbler og interiør – 20% (+4)
  • Barneartikler og leker – 18% (+2)
  • Kjøretøy og tilbehør – 14% (+5)
  • Husholdningsapparater og hvitevarer – 12% (+2)

Del artikkel: