Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nordmenn har satt av mer penger til Black Friday i år: “Tror på vekst”

Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt.
Foto: Prisjakt
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Like mange er interesserte i å handle, men de vil bruke mer penger enn i fjor.

ANNONSE

Hvert år er det spenning knyttet til hvordan salget vil utløpe seg i november og desember. Kanskje ekstra spennende er det i år.

I Prisjakts forbrukerkompass for fjerde kvartal konstaterer Prisjakts Norgessjef, Christoffer Reina, at et bredt sortiment og bevisst markedsføring må være nøkkelen til suksess i år.

For vil nordmenn handle like mye under Black Friday i år? Tallene fra Prisjakts undersøkelser viser at folk faktisk har satt av mer penger til Black Friday og frem til julehandelen i år, enn hva de gjorde i fjor. Interessen er imidlertid like stor som i fjor, da 33 prosent av nordmenn svarer at de sannsynligvis vil handle på Black Friday i år.

Dette tegner et bilde av forbrukere som venter tålmodig på de rette tilbudene. Jeg tror vi vil oppleve en vekst i Q4, spesielt siden salgsperioden utvides fra Black Friday til Black Week og nå, Black November, skriver Reina i Forbrukerkompasset Q4.

Menn planlegger å bruke 5100 kroner mens kvinner planlegger å bruke 3100 kroner på Black Friday i år. Dessuten ligger det an til at netthandelen "vinner" i årets store shoppinghøytid.

Mens netthandelen styrker seg, kan fysiske butikker oppleve en tøffere tid. Mange planlegger å handle mest digitalt, men klær og tilbehør er et klart unntak. Her ser vi en økning i interesse på hele 6 prosentpoeng. Vi merker også at flere ser verdien av å handle julegaver i november, noe som er positivt for nettsalget.

En annen trend er at folk ser seg mer rundt før de kjøper, og går ofte for rimeligere varianter. Dette underbygger viktigheten av et bredt sortiment og bevisst markedsføring, sier Reina.

Også interessant er det at forbrukerne forventer en gjennomsnittlig rabatt på 47 prosent på Black Friday. Ifølge Forbrukerkompasset var den reelle gjennomsnittsrabatten på 16 prosent under Black Friday 2022.

Netthandel benytter derfor sjansen til å minne om de nye lovene som trådte i kraft 1. oktober, hvor man blant annet kan risikere rekordstore bøter om man ikke er nøye med førprisingen. I markedsføringen av alle varer som er satt ned i pris må den laveste prisen som er brukt de siste 30 dagene før markedsføringen startes, oppgis.

LES OGSÅ: Slik skal Forbrukertilsynet sørge for at bransjen overholder nye lover

Del artikkel: