Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Til helgen trer nye lover i kraft: Slik unngår du millionbøtene

Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.
Foto: Forbrukertilsynet
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Gebyrene lyder inntil 4 prosent av årlig omsetning eller 25 millioner kroner – hva enn som er størst.

ANNONSE

Fra og med 1. oktober trer en rekke nye regler i kraft når sentrale forbrukervernlover i Norge endres i forbindelse med gjennomføringen av EUs moderniseringsdirektiv.

Blant annet vil markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven bli påvirket av endringene. Forbrukertilsynet lister opp noen av de viktigste endringene du som næringsdrivende må kjenne til innen de nye reglene håndheves fra og med neste uke.

Det er viktig at næringsdrivende gjør seg godt kjent med endringene. De må sette seg inn i hvilke plikter de har og hvilke rettigheter forbrukerne får, og sørge for at dette blir overholdt. Ved lovbrudd vil næringsdrivende risikere strengere reaksjoner enn tidligere, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.

Forbrukerne skal få mer makt og tilsynsorganene, som Forbrukertilsynet, skal nå kunne håndheve og reagerer mer effektivt på lovbrudd.

Førpriser og brukeromtaler

Næringsdrivende må fra og med 1. oktober oppgi førpriser når man setter ned prisene på en vare. De nye reglene krever at en i slike tilfeller alltid opplyser om den laveste prisen som er brukt de siste 30 dagene før markedsføringen starter.

Dessuten må alle som benytter seg av brukeromtaler på nettsidene sine følge nøye med. Her kommer det nemlig regler som skal sikre at brukeromtalene er ekte og du som driver for eksempel nettbutikk plikter å opplyse forbrukeren hvilke grep du har gjort for å sikre at brukeromtalene stammer fra en ekte person som har kjøpt varer hos nettopp deg.

Følgende punkter vil være forbudt fra og med 1. oktober:

  • Å oppgi at brukeromtaler er reelle uten å ha innført rimelige tiltak for å forhindre falske meldinger
  • Å sende inne selv, eller være ansvarlig for at noen eller noe sender ikke falske brukeromtaler eller anbefalinger
  • Å gi en villedende fremstilling av omtaler og meldinger på sosiale medier i markedsføringen

Bryter man de ovenstående punktene venter sanksjoner.

LES OGSÅ: Slik vil moderniseringsdirektivet gjelde deg: "Skjerpede sanksjoner"

Markedsplassene må gi tydelig informasjon

Også nettbaserte markedsplasser får nye regler å følge. Det innføres informasjonskrav for å sikre at det blir tryggere for forbrukeren å handle av tredjeparter på nett.

Disse kravene innebærer blant annet at den som tilbyr nettbaserte markedsplasser må opplyse om kriteriene for hvordan tilbud blir rangert i søkeresultatene, om selgeren er næringsdrivende eller ikke og at forbrukervernregler ikke nødvendigvis gjelder dersom selgeren er en privatperson, skriver Forbrukerrådet på sine sider.

Det skal dessuten være tydelig informasjon på nettsiden om hvordan tilbyderen av markedsplassen og selgeren fordeler ansvaret seg imellom, for eksempel hva gjelder frakt, kvalitet på varene som selges samt eventuelle reklamasjoner.

Forbrukertilsynet får nå hjemmel til å pålegge lovbruddsgebyr ved flere tilfeller enn tidligere. Et maksimumstak for størrelsen på gebyret lyder 4 prosent av årlig omsetning eller 25 millioner kroner, hvor den høyeste summen "vinner". Samme gebyr kan pålegges parter som er medvirkende til lovbrudd.

LES OGSÅ: Til høsten starter kontrollene – er du forberedt?

Del artikkel: