Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Slik skal Forbrukertilsynet sørge for at bransjen overholder nye lover

Marit Evensen, underdirektør i Forbrukertilsynet.
Foto: Forbrukertilsynet
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Vurderer hvilke bransjer det vil være hensiktsmessig å se nærmere på.

ANNONSE

Den 1. oktober trådte nye regler i kraft innen markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, for å nevne noen.

Setter man ned prisen på en vare må næringsdrivende nå oppgi laveste pris som er brukt de siste 30 dagene før markedsføringen starter. Gjør man ikke dette, vil Forbrukertilsynet følge opp og sanksjonere.

Og bøtene, de kan bli store.

Det blir innført et maksimumtak for størrelsen på lovbruddsgebyr. Dette taket vil være på 4 prosent av årlig omsetning eller 25 millioner kroner, hva enn som er høyest. Det samme taket gjelder for de som medvirker til lovbrudd, skriver Forbrukertilsynet på sine sider.

Dette betyr at næringsdrivende som omsetter for eksempelvis 10 millioner kroner årlig, kan få et gebyr på 25 millioner kroner ved lovbrudd. Har man en årlig omsetning på mer enn 625 millioner kroner vil gebyret være 4 prosent av årlig omsetning, for eksempel 28 millioner kroner ved en omsetning på 700 millioner kroner i året.

"Bør være godt kjent"

Marit Evensen, underdirektør i Forbrukertilsynet, har ansvar for området pris. Hun forteller til Netthandel at Forbrukertilsynet forventer at de næringsdrivende setter seg godt inn i de nye reglene for prismarkedsføring.

Når vi spør hvordan tilsynet vil jobbe med å sjekke at næringsdrivende overholder de nye reglene, kan ikke Evensen svare.

Hovedlinjene bør være godt kjent hos de fleste næringsdrivende, og innebærer en forenkling av reglene fra tidligere. Vi vil selvfølgelig følge opp at det nye regelverket bli etterlevd av de næringsdrivende, men når og på hvilken måte vil vi ikke kommentere ytterligere, sier Evensen til Netthandel.

Hun benytter imidlertid muligheten til å minne om at Forbrukertilsynet har fulgt opp salgsmarkedsføring ved flere anledninger. Et eksempel er hvordan sminkeaktørene Blivakker, Blush og Coverbrands fikk gebyrer på til sammen 13,7 millioner kroner for bruk av førpriser som ikke var reelle i markedsføringen under Black Friday og Cyber Monday i 2021.

LES OGSÅ: Vant ikke frem – milliongebyr til Blush, Blivakker og Coverbrands

Disse avgjørelsene viser at ulovlig salgsmarkedsføring anses alvorlig, bemerker Evensen.

De kommende månedene er viktige for handelsbransjen. Årets store høydepunkt, for mange. Kampanjeperiodene vil følge slag i slag og vi lurer på hvordan Forbrukertilsynet skal klare å holde tritt med tusenvis av nettbutikker og fysiske butikker som vil lansere både lange, men også korte, kanskje timesbaserte, salgskampanjer.

Har tilsynet en svarteliste? Øker de bemanningen under Black Month?

Vi har ingen "svarteliste" over aktører vi vil følge ekstra med på, men vurderer fortløpende hvilke bransjer det vil være hensiktsmessig å se nærmere på – både blant nettbutikker og fysiske butikker, svarer Evensen.

Del artikkel: