Elkjøp trapper opp arbeidet mot en komplett, sømløs omnikanalopplevelse for kundene. Dette skal de gjøre ved å modernisere egen teknologisk infrastruktur.
Julia Paulsen, direktør for e-handel i Elkjøp Nordic, understreker behovet for å kunne møte raskt skiftende kundebehov i dagens marked. Hun forteller at de har valgt å teame opp med Impact Commerce' norske avdeling – hvilket i sluttenden skal styrke Elkjøps konkurranseevne samt skape økt verdi for deres kunder.
Det er viktig å sørge for at de tech stack-valgene vi gjorde tidligere, fortsatt gjelder i dagens miljø. Vi ønsker å kunne svare enda raskere på kundenes krav, inkludert å gi vårt backoffice de beste verktøyene for å kunne støtte sluttforbrukeren, forteller Paulsen.
Vil styrke den omnikanale opplevelsen
Elkjøp skal altså ikke rive ut rubbel og bit og erstatte en hel plattform. De skal finjustere og optimalisere for å kunne møte dagens og fremtidens krav.
Det handler også om å kunne styrke den omnikanale opplevelsen med en smartere data-drevet tilnærming. Både Paulsen og Norgessjef for Impact Commerce, Stian Prestegård, men er det er særs viktig med en lokal tilpassing når man gjør slike investeringer.
Vår kunnskap om det nordiske markedet er også en nøkkelfaktor i dette prosjektet. I stedet for å gjøre antagelser om sluttforbrukeratferd eller konkurranselandskapet, baserer vi våre anbefalinger på førstehåndsinnsikt, kommenterer Prestegård.
I mars fikk Elkjøp Nordic sin nye konsernsjef, nemlig Fredrik Tønnesen, på plass. Han har fått oppgaven med å bedre virksomhetens lønnsomhet. For regnskapsåret 2022/2023 falt Elkjøp Nordics resultat med over 80 prosent, tilsvarende -1,4 milliarder kroner mot forrige regnskapsår.
Tønnesen konkluderte i sommer at varehandelen på ingen måte var friskmeldt enda, men at konsernet skal gjøre sitt for å møte kundene på deres premisser.