Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Apotekkjeden skal flytte og bygge om 50 butikker – slik gjør KI prosessen grønnere

Lise Østlund, leder for bærekraft i Apotek 1 // Foto: Apotek 1
Vil være en pådriver for bærekraftig utvikling.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Siden 2020 har Apotek 1 kartlagt hvilke områder som er strategisk riktig å fokusere på i sitt bærekraftsarbeid, og siden i høst er det Lise Østlund som har ledet prosjektet.

Nå setter apotekkjeden i gang et omfattende arbeid med flytting og ombygging av hele 50 butikker rundt om i landet – med bærekraft og kunstig intelligens i front.

ANNONSE

I samarbeid med selskapet Loopfront skal Apotek 1 gjenbruke, resirkulere eller selge brukt inventar og møbler i forbindelse med den store ombyggingen.

Vi har et ganske stort potensial her. Vi er opptatt av å være en ansvarlig pådriver for bærekraftig utvikling, og dette prosjektet er et skritt i den retningen, sier Lise Østlund, leder for bærekraft i Apotek 1, i en pressemelding mandag formiddag.

LES OGSÅ: Hun leder apotekkjedens bærekraftsarbeid: "Krever at vi tar ansvar"

Positive resultater så langt

Totalt 2 700 artikler er kartlagt gjennom bruk av Loopfronts systemer. Artiklene tilsvarer 41 tonn butikkinventar som skal redesignes, gjenbrukes eller selges videre på en forsvarlig måte.

Vi testet fullskala kartlegging av åtte apotek for å få frem data for potensielle besparelser ved ombruk, både med tanke på Co2-utslipp og kostnader. Resultatene i piloten er så langt veldig positive, sier Øyvind Rydland, leder for space management og konsept i Apotek 1.

Kunstig intelligens skal sørge for at butikkjeden har stålkontroll på alt inventar under ombyggingsfasen og i fremtiden. Østlund forteller at hver enkelt butikk etter hvert vil kunne estimere hva som er spart sammenlignet med å måtte kjøpe møbler på nytt.

Det er utrolig spennende å utforske sirkulære forretningsmodeller som både viser miljøgevinster som kan kvantifiseres, men ikke minst at de faktisk er lønnsomme. Grepet er et viktig ledd i kartleggingen av Co2-avtrykket i kjeden. Uten grunndata er det vanskelig å legge gode strategier og planer, så dette er også en spennende erfaringer, avslutter Østlund.

Del artikkel: