I dag presenterer vi, for tredje år på rad, både ny salgsrekord og vårt høyeste resultat noensinne. Under utfordrende markedsforhold har vi oppnådd en fantastisk utvikling, hvor vi har klart å vokse både bærekraftig og lønnsomt med sterk vekst i både våre fysiske butikker og digitale kanaler.
Jeg er veldig stolt over det vi har oppnådd sammen i Lindex så vellykket, hvor alle ansattes fantastiske engasjement, store kundefokus og dedikerte innsats har vært avgjørende, sier Susanne Ehnbåge, administrerende direktør i Lindex, i en kommentar til rapporten.
LES OGSÅ: Strålende fremgang for Lindex – nå oppjusteres salgsmålene
Til nye høyder
Det later til at Lindex ikke hanket inn rekordsummer i høysesongen november og desember, men heller tidligere på året. Det fjerde kvartalet ligger nemlig nogenlunde på linje med samme periode i 2022, og ga et driftsresultat på 249 millioner, opp fra 248 millioner året før. Det justerte driftsresultatet for kvartalet utgjorde 256 millioner, opp fra 251 millioner året før.
Vi tar markedsandeler og fortsetter å vokse med både nye og aktive kunder, og vi har nå over 6 millioner registrerte kunder. Dette er et godt bevis på at tilbudet vårt blir verdsatt, og at vi fortsetter å styrke merkevaren Lindex. Det er også et godt vitnemål for strategien vår, der vi har nye økonomiske mål vi nå sikter høyere med.
Vi har en klar plan fremover med fokus på å akselerere veksten vår i både nåværende og nye markeder, samt fortsette å vokse i de eksisterende kanalene våre og ved å utforske nye måter å drive forretninger på, sier Ehnbåge.
Nøyaktig hvor mye Lindex tjente i fjerde kvartal nevnes ikke, men selskapet skriver at deres inntekter i kvartalet økte med 2,8 prosent i lokal valuta sammenlignet med fjerde kvartal året før.
LES OGSÅ: Lindex leverer et sterkt forbedret resultat – øker kraftig på nett
2024 blir et viktig år
I rapporten finner vi inntekter på 7,249 milliarder svenske kroner, en økning på 2,7 prosent i lokal valuta og 3,4 prosent i svenske kroner.
Så til rekordresultatet. Lindex driftsresultat for 2023 utgjorde 1,030 milliarder svenske kroner – en økning på 7,2 prosent fra 961 millioner i 2022. Det justerte driftsresultatet utgjorde 1,036 milliarder, en økning på 8,1 prosent fra 2022.
Vi fortsetter vår transformasjon til en mer bærekraftig virksomhet og utforsker nye forretningsmuligheter og nye sirkulære forretningsmodeller. Et annet viktig fokus for oss fremover er å kunne ekspandere virksomheten vår uten at kostnadene øker i samme grad, det vil si å forbedre skalerbarheten og effektiviteten i virksomheten vår.
De siste årene har vi bygget et sterkt fundament, og 2024 vil være året for viktige lanseringer og mange viktige milepæler, slik at vi får fortsette med den vellykkede vekstreisen, avslutter Ehnbåge.
Salget i de fysiske butikkene økte i løpet av året med 2,2 prosent sammenlignet med 2022. De digitale salgsinntektene økte i samme periode med 5,3 prosent.