Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Strålende fremgang for Lindex - nå oppjusteres salgsmålene

Administrerende direktør i Stockmann Group & Lindex, Susanne Ehnbåge.
Foto: Lindex
Elisabeth Dahl Skjervheim

Legger til rette for vekst gjennom digitalisering.

ANNONSE

Lindex har i mange år gjort det strålende. Salg og fortjeneste har skutt i været - både under pandemien og nå under den begynnende lavkonjunkturen.

LES OGSÅ: Lindex leverer et sterkt forbedret resultat – øker kraftig på nett

Kleskjeden har innbrakt høye summer til den finske eieren Stockmann, som nå har besluttet å oppjustere kjedens salgsmål.

Eieren forventer nå at den årlige omsetningen for Lindex vil øke med mellom 3 og 5 prosent på sikt - med en årlig omsetning på rundt 10 milliarder svenske kroner innen 2030.

Skal vokse i nye markeder

På enda lengre sikt forventer konsernet at den justerte driftsmarginen vil nå 15 prosent. Samtidig skal inntektene fra netthandel og andre digitale kanaler også utgjøre 15 prosent av omsetningen på sikt.

Lindex har som mål å vokse i både nåværende og nye markeder og i eksisterende og nye kanaler ved hjelp av sitt sterke og særegne sortiment, skriver Stockmann i en pressemelding.

I fjor hadde Lindex en omsetning på drøyt 7,1 milliarder norske kroner, en økning på 14,1 prosent sammenlignet med året før. I tredje kvartal 2023 økte omsetningen med 7,5 prosent, med et driftsresultat på 315 millioner norske kroner, en økning på 31,1 prosent sammenlignet med tilsvarende kvartal året før.

Lindex fortsetter å fokusere på å forbedre effektiviteten og legge til rette for vekst gjennom bruk av digitalisering i butikker, logistikk, innkjøp og generelle prosesser, forteller Stockmann avslutningsvis.

LES OGSÅ: Lindex-eier føyer seg inn i rekken – vurderer navnebytte

Del artikkel: