Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Lindex-eier føyer seg inn i rekken – vurderer navnebytte

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Kleskjedens suksess gir ringvirkninger.

ANNONSE

2023 er virkelig året for navneendringer. Tidligere i år har Adams Matkasse-eieren LMK Group delt at de vil bytte navn til Cheffelo, Posten Norge endret i sommer navn til Posten Bring, omtrent likt med Posten byttet vi navn fra Ehandel.com til Netthandel.no og nylig kunne den danske liveshopping-suksessen Elisa meddele at de nå heter Sprii.

Sist i rekka er Lindex-eieren Stockmann. Kleskjeden stod i fjor for mer enn to tredjedeler av det finske konsernets omsetning, hvilket har ført til at selskapet overveier et eventuelt navnebytte fra Stockmann til Lindex Group.

Navnebyttet skal kort og godt øke aksjeverdien.

Lindex har hatt en grunnleggende rolle hva gjelder styrkingen av konsernets prestasjon gjennom årene. Å innlede en strategisk evaluering gjeldende et navnebytte og en overveiing av strategiske alternativer for varehusdriften er et naturlig neste steg i vår strategi og gjenspeiler Lindex' voksende rolle i konsernet, sier Sari Pohjonen, styreleder i Stockmann, i en melding.

Samtidig ser Stockmann altså over sin varehusdrift. Stockmann-varehusene er etablerte destinasjoner på hjemmemarkedet, men går med tap.

Selskapet ser delvis på en løsning hvor varehusene plasseres i et eget juridisk selskap, franchiseløsninger og strategiske samarbeid. Å fortsette som i dag finnes imidlertid også blant de mulige veiene fremover.

Den strategiske evalueringen gjøres i samarbeid med styret og Stockmanns høyeste ledergruppe, sier Pohjonen.

 

Del artikkel: