"En bransje som ønsker å satse"
Til tross for nedgang i volum sørger altså en prisvekst på 8,9 prosent for at omsetningsnedgangen blant møbelforhandlerne endte på 1,9 prosent. Dette er vesentlig mindre enn forventet, da Virke i fjor spådde at nedgangen ville være på 4 prosent.
Til sammenligning falt møbel- og interiørbransjen med 1,6 prosent i 2022.
Dette bildet stemmer overens med utviklingen i andre kapitalvarebransjer. Når folk får tynnere lommebok, sitter det lenger inne å investere i møbler og interiør. Likevel er dette en bransje som ønsker å satse, og flere av de store aktørene har i løpet av det siste året åpnet nye utsalgssteder, sier Bjerke.
LES OGSÅ: Dansk møbelaktør passerer milepæl i Norge: “Bikket 100 millioner i fjor”
Hun legger til at det finnes grunn til å være bekymret for utviklingen, spesielt når det kommer til de mindre kjedene.
Vi ser at de mindre kjedene sliter. Her snakker vi om viktige arbeidsplasser rundt om i landet, og det vil ha konsekvenser for mange lokalsamfunn om man blir nødt til å legge ned butikker, sier Bjerke.