Hvorfor skal dine potensielt nye kunder bruke 15 sekunder av livet sitt på å se akkurat din reklame, når de har uendelige valgmuligheter for innhold og underholdning? Oppmerksomhetskonkurransen er skyhøy i feeden, og du må derfor skape en stoppeffekt som fanger seeren inn i innholdet ditt. Dette kan du oppnå ved å jobbe med en stor influencer, forteller Cecilie Sørum Eriksrud, daglig leder i Max Social, til Netthandel.
I produktutviklingsamarbeid er det uhyre viktig med en god brandmatch. influenceren må ha en allerede eksisterende troverdighet innenfor segmentet, og ha riktig målgruppe for produktet, legger hun til.
Troverdighet og autentisitet er avgjørende
Det er altså ikke bare å plukke og velge. Og for å vite hvilke influensere som kan matche din merkevare på en god måte, handler det ifølge Christina Alvarez, daglig leder i Eccentric People, om å vektlegge mer enn kun ROI og konverteringer om man skal investere i influensermarkedsføring.
Det fungerer sjeldent i det lange løp, og man brenner fort kruttet hvis man forventer at profilene skal være merkevarens "salgskanal", det fungerer ikke. Det er her vi som byrå og management kommer inn og bidrar med vår rådgivning.
Vår ekspertise er at vi kjenner våre profiler, deres livsløp, deres behov og deres kommunikasjon med følgerne sine, og dermed vet vi hva og hvem som kan fungere for en kunde å jobbe med. Mange sier for eksempel at de vil jobbe med Tone Damli, men hun er ikke alltid riktig match for kundens strategi og ønskede plassering i markedet, forklarer Alvarez.
Det samme forteller Kenneth Ervik fra SoMe Garden.
Det er essensielt å velge influensere som har en målgruppe som matcher kundens virksomhet. Så i dag mer enn noen gang er troverdighet og autentisitet helt avgjørende, altså å velge influensere som er genuint interessert i produktene/tjenestene det skal reklamere for.
De fleste kjenner sin markedsverdi
Men hva med kontrakten da? Hva bør den egentlig inneholde?
Det er viktig å avklare forventninger i en kontrakt, samt økonomi og varighet på samarbeid. Men det er like viktig å gi influenseren spillerom, og stole på at influenseren du har valgt å samarbeide med faktisk er en god match.
Det er flere viktige punkter rundt forventninger som bør avklareres i en kontrakt. Eksempler kan være omfanget av samarbeidet, budskap, frister og leveringsdatoer, opphavsrett, kompensasjon og code of conduct. Når det gjelder pris vet de fleste influensere sin markedsverdi, men kan være flere faktorer som trekker opp eller ned prisen noe, sier Ervik.
Han viser til hvordan en genuin interesse og et personlig ønske fra influenserens side, om å få jobbe med en spesifikk merkevare, kan være med på å endre prisen utover det som er normal markedsverdi.
Det beste er å forklare hva man som kunde ønsker, så be om et prisestimat på oppdraget. Deretter forhandle. Vedrørende kontraktvarighet så er det helt avhengig av type oppdrag som skal utføres, legger han til.
Dropp overdetaljerte briefer
Ifølge Eriksrud i Max Social bør man også lene seg på managementet til influenseren, dersom den er knyttet til et byrå.
Et management vil rådgi deg på en god måte og vise eksempler på hva som har fungert tidligere. Det viktigste er at du velger rett profil til rett produkt og at du stoler på at profilen kjenner sine følgere best og vet hva som engasjerer dem. Overdetaljerte briefer fra kunder ødelegger kampanjen, det ser vi eksempler på hele tiden, sier Eriksrud.
Alvarez vektlegger også hvor viktig det er å avklare rettigheter til bruk av influenserens innhold i egne kanaler. For hvor lenge etter et endt samarbeid kan man egentlig bruke innholdet som ble skapt i kontraktsperioden? Dét er det viktig å avklare i forkant.
Økonomi må alltid avklares, antall publiseringer, men også rettigheter til bruk av profilens innhold i kundens egne kanaler. Her ser vi mange ganger at kundene ikke forstår verdien av å benytte seg av "et kjent ansikt" i egne kanaler, og noe vi opplever som litt naivt at kunder tenker at de bare kan bruke fritt, kommenterer Alvarez.
"Legg egne preferanser til side"
Så er det kanskje ikke alltid like lett å vite hvordan man finner den rette matchen til sine produkter og sin merkevare. Her kommer noen gode råd som hjelper deg i gang.
Ekspertenes beste tips til deg som ønsker å skape et vellykket samarbeid:
- Det viktigste er at du velger riktig profil, og dine egne preferanser må du legge til side. Om du er mann 50 og markedssjef for et produkt som har målgruppe kvinner 18-30 år, så spiller det ingen rolle hvem du selv liker eller har hørt om eller ikke hørt om. Du må velge en profil som målgruppen du skal nå liker og lytter til, sier Cecilie Sørum Eriksrud, daglig leder i Max Social.
- Spør oss! Vi vet som regel hva våre profiler liker eller enda viktigere ikke liker, og vi kan bistå med fantastisk gode strategier, samarbeidsløsninger, innholdsproduksjon og kreativt innspill fra profilene selv, sier Christina Alvarez, daglig leder i Eccentric People.
- Med fare for å gjenta meg, så er troverdighet og autentisitet her avgjørende i dagens marked. Målgruppen må tro på influenseren, samt budskapet. Influenseren må matche kundens målgruppe og i mange tilfeller bør man vurdere kryssmarkedsføring med flere influensere i et samarbeid. At flere influensere fra flere vinkler promoterer samme produkt eller merkevare samtidig – kan gi en større troverdighet og effekt, runder Kenneth Ervik hos SoMe Garden, av.