ANNONSE

Zalando: Norden er en nøkkelkomponent – "Har absolutt ikke nådd toppen"

Fabio Baum, direktør for Norden og Benelux-regionen hos Zalando. // Foto: Zalando
Mener investeringer gjort de seneste årene nå er klare for å konvertere.
Linn Adine Andersen

Hvordan går det med Zalando, lurer du på? Jo, det har vi forsøkt å finne ut av.

Motegiganten, som forrige uke presenterte en – hva skal vi si, helt okei resultatrapport? – har en sterk kjærlighet for nettopp det nordiske markedet og ikke minst troen på akkurat forbrukerne og merkevarene i Norden kan bidra til videre vekst.

Forrige uke rapporterte selskapet en inntekt på 10,1 milliarder euro i 2023. En totalinntekt noe ned fra årene før, men også Zalandos tredje år på rad hvor inntektene står nærmest stille.

I 2021 og 2022 landet inntektene deres på henholdsvis 10,354 og 10,344 milliarder euro.

Imidlertid viste fjoråret et lysglimt i form av et økt driftsresultat (ebit). Fra 185 millioner euro i 2022 vokste nemlig dette til 350 millioner i 2023. Og ifølge giganten skal de fortsette å vokse lønnsomt, jevnt og trutt, i årene som kommer.

LES OGSÅ: Stabilt fjorår – men nå skal Zalando vende til vekst: Åpner opp for tredjeparter

Vi har tatt en prat med Fabio Baum, direktør for Norden og Benelux-regionen hos Zalando. Han har jobbet for Zalando i fire år, men først i fjor fikk han ansvaret for Norden, Belgia, Nederland og Luxemburg.

Til Netthandel forteller han om hvordan Zalando ser en tosidig mulighetsreise ved å være til stede i de nordiske landene.

Men først kommenterer han 2023-tallene, som han selv mener maler et bilde av den reisen Zalando nå skal ta fatt på de neste årene.

Vi nærmest doblet ebit-resultatet fra 2022, hvilket er et klart signal om at vi klarer å levere den veksten vi ønsker i et vanskelig og dempet marked for mote og livsstil. Det som er viktig er at vi klarer å fortsette å vokse også i år, sier Baum til Netthandel.

"Satt en tydelig retning"

Zalando har et ønske om en beskjeden, men stødig vekst, på mellom 0 til 5 prosent i 2023. Samtidig skal driftsresultatet forbedres. Veksttakten vil økes år for år.

Frem mot 2028 skal vi  i omsetning og GMV sikre en sammensatt årlig vekstrate på mellom 5 til 10 prosent. Det betyr at våre forventninger om vekst vil akselerere i årene som kommer, sier Baum, før han fortsetter:

Vi har satt en tydelig retning for veien videre, og neste naturlige del av evolusjonen er at vi ser på oss selv som et økosystem for mote og livsstil – også forbi retail-delen av det hele. Vi skal fungere som et støtteapparat for våre B2B-partnere og åpne opp nye muligheter for merkevarer og partnere på tvers av hele Europa.

Inntektene deres har stått nærmest stille de siste tre årene. Har dere nådd et tak? Er det derfor dere øker satsingen på B2B?

Vi har absolutt ikke nådd toppen. Vi forventer fortsatt vekst innen både B2C og B2B. Markedet vil fremdeles by på muligheter, og det som er viktig å ha med er at våre investeringer, som vi har gjort de siste årene, nå er klare for å kunne konvertere. Sterke finansielle resultater muliggjør dette. Vekstmulighetene er der, og det samme gjelder de langsiktige mulighetene, forsikrer Baum.

Han forteller at Zalando samtidig er ydmyke og tar høyde for usikkerheten i markedet.

Vi anerkjenner at det fremdeles er utfordrende tider, og må deretter handle forsvarlig. Den økonomiske situasjonen er fortsatt vanskelig i flere land, også i Norden, hvor vi er avhengige av at forbrukerne blir mer selvsikre og får styrket kjøpekraft igjen.

"Norden er en nøkkelkomponent"

Baum er ikke gjerrig hva gjelder komplimenter til det nordiske markedet, forbrukerne – og “vår” klesstil.

Han trekker blant annet frem det norske klesmerket Holzweiler, for deres vellykkede design og stadig økende salg via plattformen – i hele Europa.

Det er likevel flere år siden Zalando offentliggjorde nøyaktig hvor mye penger de tjener i det nordiske markedet. I 2021 bikket selskapet én milliard euro i GMV på tvers av landene i Norden, men siden har det vært stille.

Så hvordan går det egentlig for den oransje motegiganten, her oppe i nord?

Norden er et veldig viktig marked for Zalando. Vi har vært aktive i det nordiske markedet i 13 av våre totalt 16 leveår, så Norden er en del av vår historie. Norden er en nøkkelkomponent i vår virksomhet, og det er en tosidig relevanse ved markedet. For det første har vi en lojal og aktiv kundebase i Norden. For det andre kommer mange viktige merkevarer nettopp herfra, sier Baum.

Og hvor mye omsetter dere for i Norden?

Vi kommenterer ikke størrelsen på våre ulike markeder, svarer Baum raskt.

Ei heller denne gang biter Zalando på. Men han legger til følgende:

Vi føler oss sikre på at vi vil fortsette å se fremtidig vekst i både Norge, Sverige og øvrige land i Norden.

AI i monitor

Også Zalandos ulike tech-løsninger ble løftet frem. Netthandel har tidligere rapportert om deres løsning Size & Fit, som er Zalandos forsøk på å adressere og minske unødvendige returer.

Baum forteller at de så langt har redusert størrelsesralterte returer med 10 prosent, takket være løsningen som skal gjøre det enklere for kundene å finne frem til rett størrelse på nett. Dette til sammenligning med solgte varer hvor det ikke tilbys størrelsesrådgivning.

Vi er jo i grunnen et tech-selskap, og lærer stadig mer om hvordan vi kan implementere generativ kunstig intelligens for å gjøre forbedringer både internt, men også eksternt ved å løse kunderelaterte problemer.

Nylig lanserte dessuten Zalando sin Fashion Assistant, lignende løsningen Lyko også i etterkant har lansert.

LES OGSÅ: Lyko forteller om AI-revolusjonen: "Endrer den fundamentale adferden"

Den AI-drevne assistenten skal gjøre det enklere for kundene å finne frem til det de trenger, uten at man må “overgå” kategorier og filtre i nettbutikkenes søkemotorer for å få til nettopp dette.

Her kan man bygge kontekst på en måte man ikke klarer via kategorier og ulike filtre på nettsiden, men heller gjennom en ordinær samtale med assistenten. Denne er foreløpig lansert for en utvalgt gruppe av kunder i Tyskland, Irland, Storbritannia og Østerrike. Dette er en unik måte å personalisere kundereisen på, og så finnes det selvsagt mange flere muligheter, sier Baum.

Er dette en av de løsningene dere vil dele med tredjeparter, i deres B2B-økosystem?

Det kan vi ikke si noe om, men innen B2B er det logistikkinfrastrukturen vår som er hjørnesteinen i det som skal deles med eksterne partnere. Men vi vil også etter hvert åpne for å dele teknologiske løsninger, som i aller største grad utnytter teknologien og kunstig intelligens, for våre partnere og merkevarer.

Hvor stor del Zeos, som er navnet på Zalandos B2B-virksomhet, vil utgjøre av inntekten i fremtiden, kan ikke Baum dele.

Men det er et veldig tydelig område hvor vi forventer vekst, sier han.

"Norden er umåtelig verdifull"

Avslutningsvis går Baum tilbake til den tosidige mulighetsreisen, og bekrefter at Zalando forventer vekst innen både B2C og B2B i Norden.

Norden er umåtelig verdifull for oss, med en lojal og aktiv kundebase og ikke minst alle merkevarene fra regionen som er så relevant for europeiske forbrukere. Holzweiler er et godt eksempel på en merkevare som går veldig bra hos Zalando, i veldig mange land. Vi er på vei mot sterk vekst og grunnpilarene våre (B2C- og B2B-vekstfaktorene, red. anm.) er svært relevante i Norden.

Han beskriver de norske forbrukerne som "early adopters" av nye medieformer, altså at man er tidlig ute med å tilpasse seg nye løsninger og tjenester som tilbys i markedet, en fordel han mener utvider moteplattformens muligheter for å kunne fortelle inspirerende historier til sine eksisterende og nye kunder.

Det handler om å ekspandere innen livsstil og mote, og i Norden betyr det mer satsing på kategoriene sport og barnefamilier. Nordmenn er noen av de mest aktive i Europa, så også innen utendørssegmentet er det høyst relevant å skape mer inspirerende og engasjerende innhold, avslutter Baum.

Del artikkel: