LES OGSÅ: Norsk gründersuksess skalerer videre: Sikter mot 200 millioner med Haaland på eiersiden
På vei mot den danske milliarden
Det er ingen hemmelighet at sportsbransjen har slitt de siste årene, og at mange aktører merker en nedgang også i det norske markedet. Unisport er imidlertid ikke blant de som opplever en merkbar nedgang. Noe som kanskje henger sammen med fotballens plass i nordmenns hjerter.
Det er spennende å se hvordan Haaland og Ødegaard er superstjerner i Norge. Det er helt unikt og jeg vil si at ingen i Skandinavia kan måle seg med den mediedekningen og statusen fotballstjernene får i Norge.
På den andre siden ser vi tallene, markedet opp mot fotball er generelt i vekst, også i publikumsantall og seerantall. Vi har en draktkultur, å kjøpe fotballdrakter, som merger med mote. Vi står i sentrum av dette, og er den aktøren som selger flest fotballdrakter.
Brosø ser mange fine synergier som kan skapes i et land som Norge, hvor fotballkulturen står sterkt.
Men la oss snakke litt tall. Hvordan går det med Unisport?
Brosø forteller at de har opplevd en god vekst de siste tre årene, spesielt i Norge.
Vi ligger i snitt på 25 til 30 prosent vekst de siste årene, og fortsetter med det. I Norge har vi vokst mest, med et snitt på 30 prosent. Fjoråret endte med rundt 200 000 online ordre i Norge, og vi hadde totalt 1,5 millioner ordre globalt, sier Brosø.
Ordrene sendes fra varehuset i Køge, Danmark, som er Unisports hjemland. Varene sendes globalt, og i tillegg drifter selskapet tre andre flaggskipbutikker i Paris, København og Stockholm.
Vi trasker bra mot målet på én milliard danske kroner i omsetning innen 2025, men håper å nå målet allerede i 2024, legger han til.
Fra breddeklubber til landslaget
Unisports tre pilarer er fysisk retail, netthandel og team sales. Sistnevnte ble startet i mars 2020, en snau uke før pandemien satte sitt preg på de nordiske landene med nedstengninger og det som fulgte.
Konseptet baserer seg på at fotballklubber, store som små, blir medlemmer og binder seg til å kjøpe drakter og utstyr av Unisport i ett år av gangen. Både landslaget og breddeklubber er blant de totalt 40 000 medlemmene i team sales.
Når vi får mange nok av disse genererer det mye salg. Det gjør også at vi kan følge kunder fra de er små i lokale fotballklubber til de er store og spiller fotball på senior nivå, sier Brosø.
Størst på Youtube
Hva gjelder nettbutikken er Unisport up to date, men ingen foregangsselskap hva gjelder investeringer i ny teknologi. Selskapet har ikke gjort noen enorme investeringer i kunstig intelligens, for eksempel, men er live med KI-chatboter.
Det som opptar mest fokus er å skape et fellesskap blant den unge målgruppen. På tvers av ulike sosiale medier har Unisport 8,5 millioner følgere. Størst er Unisport på Youtube, med sine 4,8 millioner følgere.
Youtube er en kjempestor plattform for oss. Den er vanskelig, men vi har lykkes. Vi trekker også mye data fra Youtube, om hvilke markeder vi skal inn i, for eksempel. Men det er community som står som viktigst, forteller Brosø.
Innhold som engasjerer er lærende innhold, hvor vi for eksempel ser på nye sko, eller hvordan å skru ballen i krysset. Det er mange unge folk som ser på, og vi prøver å bidra til å at fotballdrømmen kan bli virkelighet, legger han til.
Med en sterk tilstedeværelse på nett – nå også fysisk i Oslo – sine 40 000 klubbmedlemmer og 150 000 kundeklubbmedlemmer, sikter Unisport høyt i fotballelskende Norge.