Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Lyko med kraftposisjon i Norden: Omsatte 824 millioner første kvartal

Rikard Lyko, gründeren av det svenske skjønnhetsmerket Lyko. // Foto: Lyko
Ser gode forutsetninger for å ta markedsandeler i Norden.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Det er resultatuke og blant de som står klare med sin kvartalsrapport torsdag morgen er Lyko. Den svenske skjønnhetsaktøren annonserte nylig at de skal åpne sin fjerde butikk i det norske markedet, og i rapporten bekreftes det at butikkene utgjør et "suverent" kompliment til deres e-handel.

Med tittelen Norden har nådd et nytt nivå er det liten tvil om at Lykos gründer, Rikard Lyko, er fornøyd med starten på året. I en melding skriver han dessuten at han er stolt av å presentere tallene for første kvartal, 2024.

Så la oss ta en titt på regnskapet. I første kvartal omsetter Lyko for 824 millioner svenske kroner. Dette er en økning på 21,2 prosent mot samme periode i fjor. Og etter at driftskostnadene er trukket fra, viser selskapet til en EBIT-margin på 1,9 prosent – nøyaktig det samme som første kvartal i fjor.

ANNONSE

1,9 prosent i i EBIT-margin står seg godt mot de tøffe sammenligningstallene vi møter fra fjoråret, sier Rikard Lyko i meldingen.

Videre står det klart at EBIT øker til 15,8 millioner, opp fra 13,2 millioner samme periode i fjor. Resultatet ender imidlertid på minus 9,9 millioner, en nedgang på 17,4 millioner fra første kvartal i fjor.

Første kvartal er resultatmessig årets minste, sier Rikard Lyko, og kommenterer ikke videre resultatet i seg.

Men det refereres til at Lyko har gjort en rekke investeringer, som kan forklare underskuddet. Deriblant har vi satsingen i det norske og finske markedet, jakten på nye attraktive markeder i Europa samt etableringen av en lagerhub i Berlin, utviklingen av AI-assistenten Lyko AI, og sist men ikke minst utvidelsen av lageret på Vansbro – hvor selskapet skal triple lagerkapasiteten.

LES OGSÅ: Lyko passerer 3 milliarder: “Nå sikter vi mot neste milliard”

Finland øker 88 prosent

Videre forteller gründeren at Norden leverer en sterk tilvekst på 24 prosent og at de nordiske markedene i første kvartal øker EBIT med 48 prosent til 90,6 millioner svenske kroner. Her styrkes EBIT-marginene til 11,9 prosent.

Vi ser fortsatt gode forutsetninger for å ta markedsandeler i Norden, og vi har valgt å prioritere tilvekst. Butikkene går fortsatt veldig bra og utgjør et suverent kompliment til e-handelen, kommenterer han.

I Finland går det spesielt bra.

Suksessen i Finland fortsetter, hvor over 500 stod i kø da vi åpnet vår nye butikk i Åbo i april. Totalt har vi sett en vekst på 88 prosent i første kvartal sammenlignet med året før. Vi har også kunngjort at vi vil åpne vår fjerde butikk i Norge, på en AAA-plassering i Bergen, til høsten, sier Rikard Lyko.

LES OGSÅ: Lyko med offensiv Norge-satsing – åpner nytt "landemerke" i byen

Eget selger godt

Også Lykos egne varemerker fortsetter å selge godt.

Totalt sett stod egne varemerker for 6,3 prosent av salget sammenlignet med 5,1 prosent samme kvartal i fjor, kommenterer gründeren.

Del artikkel: