Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nok en gang svarer Temu på klager: "Tar det svært alvorlig"

Foto: Istock
Vil studere klagen grundig, sier Temus talsperson.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Torsdag stod det klart at BEUC, paraplyorganisasjonen som inkluderer 45 individuelle forbrukerorganisasjoner fra over 30 land i EU/EØS, klaget inn Temu for brudd på forordning om digitale tjenester (DSA).

Forbrukerorganisasjonene, deriblant norske Forbrukerrådet, mener at Temu bruker et manipulative virkemidler og design som strider med europeisk lov. I tillegg baseres klagen på at Temu ikke oppgir tilstrekkelig informasjon om selgerne som operer på plattformen, og at informasjon rundt hvorfor og hvordan enkeltprodukter anbefales til forbrukerne, er utilgjengelig.

LES OGSÅ: Europeiske forbrukerorganisasjoner vil temme Temu: "Ulovlig"

ANNONSE

"En nykommer"

Torsdag ettermiddag svarer Temu på anklagene.

Temu er en nykommer i Europa, etter å ha kommet inn på våre første markeder for litt over et år siden. I løpet av denne tiden har vi lyttet nøye til tilbakemeldinger fra kunder, regulerende organer og forbrukerorganisasjoner. Vi har aktivt justert vår tjeneste for å tilpasse oss lokale praksiser og preferanser, og vi er forpliktet til full overholdelse av lovene og forskriftene i markedene hvor vi opererer.

Vi har som mål ikke bare å oppfylle minimumskravene, men å overgå dem ved å følge de høyeste standardene for beste praksis. For å oppnå dette, samarbeider vi tett med våre tredjepartsselgere, regulatorer, forbrukergrupper og andre interessenter, sier en talsperson fra Temu i kommentar til BEUCs klage.

Dette er ikke første gang Temu må svare for seg. Senest i mars uttalte Forbrukerrådet bekymring for norske forbrukere som handler via markedsplassen.

LES OGSÅ: Temu svarer på Forbrukerrådets kritikk: "Overholder alle regler"

Denne gangen svarer Temu at de tar klagen på alvor.

Angående BEUC-klagen tar vi den svært alvorlig og vi vil studere den grundig. Vi håper å fortsette vår dialog med relevante interessenter for å forbedre Temus tjeneste for forbrukere. Der vi identifiserer forbedringsområder, er vi ivrige etter å samarbeide for å forbedre vår tjeneste og rette opp eventuelle mangler. Vi har forbrukernes interesser i hjertet og streber etter å tilby en trygg og pålitelig tjeneste som verdsettes av forbrukere og tilfører betydelig verdi, uttaler Temus talsperson, og gjentar:

Vi er forpliktet til åpenhet og full overholdelse av alle gjeldende lover og forskrifter.

Vil nå forbrukersikkerhet – og bærekraftig vekst

Tidligere denne uken signerte Temu en produktsikkerhetsavtale med Sør-Koreas Fair Trade Commission. Dette for å oppdage, forhindre og fjerne usikre produkter fra å sirkulere på deres markedsplass.

Dessuten har Temu inngått en opphørsavtale med tyske forbrukerorganisasjonen Verbraucherzentrale Bundesverband (VZBV), hvor markedsplassen forpliktet å adressere bekymringene som ble reist om deres praksiser. Temu kaller dette proaktive handlinger.

Temu streber etter å tilby innovative og praktiske tjenester til forbrukere samtidig som vi prioriterer deres sikkerhet. Vi opererer med integritet og er veiledet av et sett med kjerneverdier som alltid setter forbrukerne først. Vi er klare til å samarbeide raskt og grundig med interessenter for å sikre forbrukersikkerhet og bærekraftig vekst av plattformen, runder talspersonen av.

 

Del artikkel: