Omsetningen for året landet til slutt på 1,45 milliarder norske kroner, en økning på 30 prosent sammenlignet med foregående år. Mens justert EBITDA steg fra 63 til 81 millioner kroner, tilsvarende en økning på 29 prosent.
Jeg er veldig stolt av resultatet, som har overgått våre forventninger. Vi evner å ri på en bølge av fotballfeber som hersker i disse årene, hvor sporten interesserer og utøves av stadig flere mennesker internasjonalt, sier administrerende direktør Michael Burk.
9 millioner følgere
Veksten er ifølge selskapet drevet av en evne til å holde seg relevant for kundene, og med 9 millioner følgere på tvers av sosiale medier, er selskapet blant de største og mest innflytelsesrike fotballplattformene i verden.
I august 2023 rundet Unisports YouTube-kanal over 1 milliard visninger, og fotballspesialisten hadde nesten 5 millioner abonnenter ved utgangen av 2023.
Vi har investert i vårt medlemsprogram, Unisport F.C., som i 2023 vokste med 54 prosent og nådde 1,3 millioner medlemmer, hvilket gjør det til verdens største medlemsprogram i fotballindustrien.
At vi overgår fjorårets resultat, som var det hittil beste året, er imponerende. En stor takk til våre dedikerte medarbeidere, som har gjort dette mulig, sier Burk som også tilskriver deres økende digitale tilstedeværelse en del av æren.
Svært viktig
Selv om Unisports vekst hovedsakelig kommer fra den digitale delen av virksomheten, har de fysiske flaggskipbutikkene i europeiske hovedsteder som Paris, Stockholm, København og Oslo også oppnådd det største antallet besøkende noensinne, med rekordomsetning som resultat.
Våre flaggskipbutikker og digitale plattformer supplerer hverandre veldig godt og gir kundene mulighet til å oppleve produktene og få personlig rådgivning, mens vår nettplattform tilbyr bekvemmelighet, et bredt utvalg og rask levering. Denne synergien mellom online og offline tilstedeværelse har vært avgjørende for vår evne til å tiltrekke og beholde kunder, og det har spilt en vesentlig rolle i vår vekst og suksess, sier Burk.
Fotballselskapet åpnet rett etter påske en butikk på Karl Johan, og butikkåpninger som den i Oslo er svært viktig for Unisport.
Vi tror på enda et godt år for selskapet, og at vi med åpningen av butikken på Karl Johan fortsetter veksten. Med EM like rundt hjørnet forventer vi at fotballfeberen vil ramme enda flere, og vi er klare til å investere i å utvide vår posisjon som Europas ledende nettforhandler av fotballutstyr, sier Burk.