ANNONSE

Schibsted Marketplaces vil kutte 250 stillinger: "Ikke en engangshendelse"

Christian Printzell Halvorsen, adm. dir. i Schibsted Marketplaces // Foto: Schibsted
Medievirksomheten er solgt – nå skal det gjenværende selskapet spisses for lønnsomhet.
Linn Adine Andersen

Schibsted Marketplaces vil kutte 250 stillinger grunnet "planlagte organisatoriske endringer". Det skriver selskapet i en melding tirsdag morgen.

Beskjeden kommer halvannen uke etter at Schibsted sluttførte salget av Schibsted Media til Stiftelsen Tinius – en avtale som ble inngått i desember 2023.

LES OGSÅ: Schibsted satser alt på markedsplassene

Etter å ha fullført avhendelsen av Schibsted Media, er vi nå i posisjon til å begynne å ta avgjørende tiltak for å forbedre vår lønnsomhet som et mer fokusert selskap, og for å tilpasse oss makroøkonomiske forhold. De annonserte tiltakene vil forenkle vår organisasjon og ledelsesstruktur, og fjerne gamle kostnadsstrukturer, kommenterer Christian Printzell Halvorsen, administrerende direktør i Schibsted Marketplaces, i meldingen.

Schibsted Marketplaces består i dag av blant annet Finn, Prisjakt, Morgenlevering, Helthjem og Nettbil.

Ved å finne nye og effektive måter å arbeide på, har vi en stor mulighet til å utnytte våre sterke posisjoner og produkttilbud, og dermed posisjonere oss for videre vekst og verdiskapning, sier Printzell Halvorsen.

"Tar ikke lett på disse beslutningene"

Schibsted Marketplaces har utarbeidet en oppdatert organisasjonsstruktur som altså innebærer å kutte 250 stillinger i Norge, Sverige, Finland og Danmark. I slutten av juli skal selskapet innlede arbeidet med ansattrepresentanter og fagforeninger, et arbeid som forventes å avsluttes i september.

Det vil først da bli klart om kuttet på 250 stillinger skal gjennomføres, og om Schibsted kan skifte fokus til det de nå presenterer som sine fire kjernevertikaler: Mobilitet, eiendom, jobber og recommerce.

Å låse opp vertikalenes fulle potensial krever en mer kostnadseffektiv organisasjon, skriver selskapet.

Disse beslutningene tar vi ikke lett på. Vi har til hensikt å gjennomføre denne prosessen åpent, rettferdig og med respekt for hver enkelt som kan bli berørt, sier Printzell Halvorsen.

Han legger til at vi kan forvente flere kutt i fremtiden.

Det er imidlertid også viktig å understreke at dette ikke er en engangshendelse, men snarere starten på en reise med kontinuerlig forbedring og kostnadsfokus. Å forenkle Schibsted Marketplaces er avgjørende for å frigjøre vårt fulle potensial da det vil gjøre oss i stand til å forfølge en ambisiøs vekstagenda.

Den komplette oppdaterte organisasjonsstrukturen skal ferdigstilles og etter planen presenteres i fjerde kvartal.

LES OGSÅ: Fordyrende markedsplasser preger Schibsteds resultat – men Helthjem øker

 

Del artikkel: