Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Fordyrende markedsplasser preger Schibsteds resultat – men Helthjem øker

Kristin Skogen Lund, avtroppende adm. dir. i Schibsted. // Foto: Schibsted
Tapte over 200 millioner før skatt.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Det er dags for å ta en titt på hvordan det har gått med Schibsted i årets første kvartal. Et tap på over 200 millioner kroner, reorganisering i selskapet og et tøft marked preger rapporten.

Driftsmessig ble våre finansielle resultater i første kvartal negativt påvirket av det fortsatt volatile makroøkonomiske miljøet og de strukturelle endringene i selskapet, kommenterer Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i Schibsted, i rapporten.

Omsetningen i kvartalet står nærmest stille fra samme periode i fjor, og ender på 3,79 milliarder kroner (3,78). Driftsresultatet (EBITDA) endte i perioden på 454 millioner kroner, en økning fra 423 millioner samme periode i fjor.

Resultat før skatt viser minus 216 millioner kroner, ned fra 144 millioner første kvartal i fjor. Resultat etter skatt viser minus 1,22 milliarder (2,17).

ANNONSE

"Kostnadsutviklingen må håndteres"

Markedsplassene, som inkluderer blant annet Finn.no, Blocket, Nettbil og Dba, øker inntektene per annonse, med en tosifret økning i gjennomsnittlig. Men totalen ser ikke like bra ut.

Totalt underliggende inntekter for Nordic Marketplaces økte med 6 prosent, påvirket av synkende annonseinntekter. EBITDA endte på 411 millioner kroner, ned 2 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor, kommenterer Skogen Lund.

Årsaken til nedgangen skal være investeringer i transaksjonsmodeller og overgangen til en enhetlig teknologiplattform.

Den pågående omstruktureringen i Schibsted skal dessuten ha gjort det vanskelig å gjennomføre kostnadstiltak knyttet til markedsplassene.

Vi erkjenner at kostnadsutviklingen må håndteres i Nordic Marketplaces, og Schibsted Marketplaces som det gjenværende selskapet. Vi oppdaterer aktivt strategien vår for Schibsted Marketplaces og utvikler omfattende tiltak for å tilpasse organisasjonen og kostnadsgrunnlaget til den nye situasjonen.

Schibsted Marketplaces fortsetter å drive solide virksomheter med unike markedsposisjoner, og ambisjonene våre forblir høye, sier Skogen Lund.

LES OGSÅ: Lederskifte og ferske resultater fra Schibsted – Kristin Skogen Lund trekker seg

Færre bruker Prisjakt

Også Prisjakt merker en nedgang i inntektene første kvartal.

I Growth & Investments fortsatte makroøkonomiske faktorer å føre til redusert etterspørsel etter Lendo og Prisjakt, noe som resulterte i en nedgang i inntektene. For å håndtere usikkerheten og nedgangen i disse virksomhetene, har vi begynt å gjennomføre kostnadstiltak som førte til lavere driftskostnader og delvis dempet nedgangen i EBITDA, sier Skogen Lund.

Helthjem fortsetter veksten

På den andre siden leverer Schibsted Delivery, altså hovedsakelig Helthjem Netthandel og Morgenlevering, en liten økning sammenlignet med fjorårets første kvartal, og leverer et driftsresultat (EBITDA) på én million kroner.

Inntektene er ned også her, fra 471 millioner til 430 millioner, men kostnadsbesparende tiltak skal ha ført til økningen av driftsresultatet mot fjoråret.

Morgenlevering ser en fortsatt nedgang sammenlignet med i fjor, drevet av endringer i forbrukernes handlevaner. Inntektene i Helthjem Netthandel økte derimot med 13 prosent sammenlignet med fjoråret, drevet av økte volumer innen B2C kombinert med høyere C2C-volum grunnet Finns transaksjonelle omsetningstilbud 'Fiks ferdig', skriver Schibsted i rapporten.

Del artikkel: