ANNONSE

Power vokser i et svakt marked: "Det er helt rått"

Anders Nilsen, adm. direktør i Power // Foto: Tarjei Krogh
"På mange måter går vi mot strømmen".
Jimmy Andersson

Elektronikkjeden Power har sluppet sine tall for 2023 og kan til tross for et tøft marked vise frem positive tall

Ifølge kjedens ferske årsregnskap vokste Power med 3,2 prosent i et marked som har gått ned 5,8 prosent.

Det er kruttsterkt i et svakt marked, sier Anders Nilsen, administrerende direktør i Power Norge.

LES OGSÅ: Ine Opseth blir ny bærekraftssjef i Power

Omsetningen landet i 2023 på over 6,9 milliarder kroner, en økning på 217 millioner kroner sammenlignet med forrige finansår. Sluttresultatet endte på 70 millioner kroner.

Rundt en tredjedel av Powers omsetning kommer fra netthandelen, og av dette står klikk & hent for to tredjedeler, og andelen er stadig økende.

Vi har hatt stor kundetilstrømming og holdt prisene lave – til tross for svake valutakurser og økte kostnader i hele næringskjeden, sier Nilsen og fortsetter:

På mange måter går vi mot strømmen med den veksten vi opplever. Det er mange kampanjer og utrolig mye varer i omløp.

Spår videre vekst i år

Kampen om kundene er tøff i en elektronikkbransje som samlet sett har hatt en nedgang på 5,8 prosent det siste året. Men for Power er bildet et litt annet.

Kundetilfredsindeksen er på et historisk høyt nivå på alle interne og eksterne målinger, og vi øker andelen begeistrede kunder. Det er helt rått, sier Nilsen.

Og han tror at 2024 kan bli et minst like godt år for kjeden.

Jeg tror veksten vil fortsette. Vi opplever fortsatt besøksvekst og har klokketro på det vi driver med. Alle piler peker i riktig retning, og når det gjelder reduksjonen i resultat må jeg legge det på svak krone alene, sier Nilsen.

Del artikkel: