Godt posisjonert, mener ny bærekraftssjef
Det har vært et hektisk år for sportskjeden, som så langt har rukket å hente godt over en halv milliard kroner samt inngått et partnerskap med den britiske sportskjempen Frasers Group, som nok har ledet mange til tanken om at dette kan være starten på et samarbeid som vil lede til et oppkjøp.
LES OGSÅ: XXL-sjefen etter nedslående kvartalsrapport: "Håper virkelig dette skal holde"
Også muligheten for å stenge butikker som ikke presterer godt nok, har vært uttalt som et potensielt grep kjeden vil ta i den omstillingsfasen man er i hvor røde tall må snu til sort, raskt.
Men det har også vært tid til grønnere prosjekter, som da XXL i februar inngikk samarbeid med det norske teknologiselskapet Bikefolder, som har utviklet et slags digitalt vognkort for sykler – hvilket skal gjøre vedlikehold og reparasjon av sykler enklere for forbrukeren.
Med stadig større fokus på bærekraftig innovasjon og utvikling av sirkulære forretningsmodeller, er XXL godt posisjonert til å drive bransjen fremover, sier Skulstad Driveklepp, XXLs nye bærekraftssjef.
Hun har over ti års erfaring som konsulent hos PwC og Sprint, med spisskompetanse innen strategi, forretningsutvikling og bærekraft.
Jeg drives av store utfordringer og muligheten til å skape betydelig endring. Overgangen til bærekraftig forbruk er en av de største utfordringene i vår tid, og jeg er dypt motivert og ydmyk over muligheten til å bidra til denne viktige oppgaven gjennom mitt arbeid hos XXL, kommenterer Skulstad Driveklepp.
"Har et ansvar"
Haarberg Jørgensen er utdannet tekstilingeniør fra Nederland, og har flere år bak seg i Active Brands. Hun vil ha ansvaret for å sikre at sportskjeden overholder alle regler for produktsikkerhet og emballasje.
Å få muligheten til å jobbe i en stor og etablert aktør som XXL er svært spennende, særlig med tanke på den innflytelsen XXL har i markedet. Min hovedoppgave vil være å sikre at produktene vi selger er trygge for våre kunder, for verdikjeden, og ikke minst for miljøet, sier Haarberg Jørgensen.
Hertzenberg, som vil få ansvaret med å følge opp selskapets klimaregnskap, er utdannet siviløkonom og har erfaring fra en rekke børsnoterte selskaper innen varehandel.
Som en ivrig sportsentusiast er det enormt stas å kunne jobbe med ting man er genuint interessert i, sammen med folk som er opptatt av de samme tingene. Samtidig har man som Nordens største sportskjede både et ansvar og en mulighet til å påvirke bransjen i positiv retning når det kommer til bærekraft.
Jeg opplever at selskapet tar dette på alvor og har et mål om å være en ledende aktør på nettopp dette området. Jeg gleder meg til å ta del i denne utviklingen og bidra til å skyve markedet for sport og villmark i en mer bærekraftig retning, sier Hertzenberg.