ANNONSE

Så mye omsatte pureplayerne i fjor – mens omnikanalene tar markedsandeler

Et klart flertall av aktørene har nå nettbutikk.
Linn Adine Andersen

Rene netthandelsaktører, pureplayers, omsatte for 33,2 milliarder kroner i 2023, en økning på 9,8 prosent mot året innen. Men, det er omnikanalaktørene som tar flest markedsandeler.

Det kommer frem i årets utgave av Virke Handelsrapporten.

Andelen varehandelskjeder som har etablert seg på nett har økt kraftig de siste årene. Selv i bransjer med relativt liten andel av salg på nett, har nå et klart flertall av aktørene nettbutikk, står det skrevet i rapporten.

Samtidig øker forbrukernes kunnskap om og kjennskap til netthandel – nordmenn er godt vant til å handle i flere kanaler, og har forventer sømløse betalings- og leveringsalternativer, uansett hvor de handler.

Under pandemien var det bare retailere som ble tvunget over på nett. Og det er nå de som driver både på nett og i fysiske butikker som kaprer flest markedsandeler.

Det siste året har vi eksempelvis sett Blivakker gå fra å være en pureplayer til å investere betydelig i fysiske butikker, både i Norge og utenlands.

LES OGSÅ: Nå er det klart – her åpner Blivakker sitt første flaggskip: "Har funnet drømmeplassen"

"Befestet sin posisjon"

Og ser vi på de rene netthandelsaktørene, eksklusive grossister, omsatte disse som nevnt for 33,2 milliarder kroner i fjor. De største 20 aktørene stod for 60,8 prosent av totalomsetningen, mot 53,9 prosent i 2018.

Oda, Komplett, Scandinavian Design, Fjellsport og Snushjem trekkes frem som eksempler blant de 20 største aktørene som bidro mest til omsetningsveksten.

Omsetningen til netthandelsaktørene har økt jevnt og trutt, før den gjorde to kraftig byks i pandemiårene 2020 og 2021. De mer veletablerte og kjente nettbutikkene befestet sin posisjon under pandemien, da nordmenn i større eller mindre grad ble tvunget over på nett, skriver Virke.

Driftsmarginene er dessuten opp 0,8 prosent fra -0,7 prosent i 2022 – etter rekordårene 2020 og 2021.

Av den totale andelen netthandelen i 2023, fordeler omsetningen seg slik (2022): 

  • Rene norske nettbutikker: 33 prosent (36,3)
  • Nettbutikker tilknyttet fysiske butikker: 53,7 prosent (49,1)
  • Utenlandske nettbutikker 13,3 prosent (14,2)

Del artikkel: