Suksess med Swedish Bite
Sentrumsbutikken er full av små produkter som kundene faktisk kan bære med seg hjem etter besøket.
Ved inngangen henger en stor plakat som forteller kundene hvordan butikken fungerer.
Handle et begrenset sortiment og ta det med hjem i dag, eller handle fra hele sortimentet og få dem levert, står det skrevet på plakaten.
Dersom kundene faktisk også vil handle, si en seng, eller sofa, kan de gjøre dette i samme kjøp og få resterende varer som ikke finnes i butikken, levert hjem. Butikken fungerer også som et bestillings- og planleggingspunkt, likt det på Majorstua.
Hva slags produkter går det mest av her i minivarehuset?
Her har vi både varer du kan ta med deg med én gang og vi har planleggingsstudio hvor du kan planlegge både kjøkken og garderobe.
Men vi har også for første gang åpnet et slags kafékonsept, der man kan kjøpe med seg kaffe og kanelboller. Og jeg tror bestselgerne i sommer har vært softis og kanelboller, sier Bakken.
I tillegg til selve butikken, som åpner klokken 10 hverdager, er kafékonseptet Swedish Bite åpent fra kl.07:30 hverdager.
Vi tør dessuten å påstå at vi har Karl Johans billigste kaffe, den koster 15 kroner, legger hun til.
Har Ikea Norge planer om å etablere flere sentrumsbutikker?
Dette er jo den første av sitt slag i Norge. Vi har etablert oss ganske kraftig rundt om i landet i løpet av det siste året, på åtte nye steder, inkludert her i Karl Johan. Vi ser hele tiden etter nye måter å møte kundene våre på, men per nå jobber vi med å videreutvikle dette konseptet, sier Bakken.
Lignende sentrumsbutikker finnes blant annet i New York, Stockholm og Barcelona, men disse er større enn den i Oslo.
Det vi har gjort her er at vi har tatt konseptet planleggings- og bestillingspunkt og lagt på muligheten for at kundene kan plukke med seg enkelte varer hjem. Deretter har vi lagt på muligheten for å kunne kjøpe med seg en kaffe, så vi har utvidet et konsept vi har jobbet frem, flere ganger.
Omni i butikk
Ikea Norge ble tidligere i år kåret til best på omnikanal av Impact Commerce og Google i undersøkelsen Omnichannel-index 2024.
Likevel har de ikke helt enkle konsepter, som klikk-og-hent, på plass i sentrumsbutikken.
Vi har ikke kommet så langt som å finne ut om vi skal gå den veien her, eller ikke, ennå. Vi jobber hele tiden med hvordan vi skal tilby varer til kundene på den enkleste måten. Nå er denne butikken på 1000 kvadratmeter, så her jobber vi med å utnytte plassen på best mulig måte, forklarer Bakken.
Hun forklarer nærmere at det ikke er umulig at eksempelvis klikk-og-hent-løsninger blir lansert i også denne butikken, i fremtiden.
Vi må balansere hvilke muligheter som finnes og hva vi eventuelt kan videreutvikle i fremtiden. Vi lærer nå mens vi går.
Per nå er det imidlertid ikke aktuelt, og plasseringen i Karl Johan muliggjør ei heller enkel vareflyt – for her er det verken tilgang på store ramper eller heiser.
Skal kundene ha større varer, er det enkleste per i dag å dra til et varehus eller klikke hjem varene på nett og bestille hjemlevering.
"Vi har ikke dårlig tid"
Den nye butikken gir rom for å teste flere konsepter. Som for eksempel eventer.
Vi lanserte et søvn-tema i august og hadde derfor et pysjamasparty, i hele verden for øvrig, men også her i Norge, forteller Bakken.
I Ikeas hjemområde, Småland i Sverige, ble Guinness-rekorden i største ansamling av pysjkledde mennesker, slått. Men også utenfor dørene i Karl Johan stod en gruppe pysjkledde nordmenn klare.
Vi tenkte at det kanskje var litt høy terskel for dette her i Norge. Men 70 000 nordmenn møtte opp i pysj utenfår våre varehus i Norge og fikk et gavekort på 500 kroner hver i tillegg til frokost. Det var en del her også.
Er slike events noe dere ønsker å gjøre mer av?
Vi må hele tiden finne ut av hva svi skal henge oss på og gjøre i forhold til trender og litt kulere påfunn, for vi er jo urbane. Vi er den urbane Ikea-butikken, sier Bakken.
Fire måneder inn i sentrumsbutikkens levetid er Bakken fremdeles begeistret. Hun mener de bare såvidt er i gang.
Det som er spennende er jo at man får lov å teste nye ting. Når man først åpner, er man ikke ferdig. Det er nå det begynner og det er gøy å kjenne på. Vi jobber hele tiden med å få inn flere varer, gjøre andre finjusteringer slik at det blir en bedre handelsopplevelse for de som kommer hit.
Og så må vi jo lære opp kunden, for de har ikke opplevd Ikea slik før. Men vi har ikke dårlig tid, vi prøver oss frem og justerer underveis, avslutter hun.