ANNONSE

Inntektene faller i Sverige – men skjønnhetsgiganten nærmer seg lønnsomhet

Gründeren Einar Øgrey Brandsdal
Har tro på fortsatt vekst.
Linn Adine Andersen

Brandsdal Groups skjønnhetsunivers vokser som aldri før. Norske Blivakker åpner butikker slag i slag, og i løpet av andre kvartal 2025 åpner deres utenlandske satsing, Cocopanda, sin første fysiske butikk.

LES OGSÅ: Cocopanda åpner sin første butikk i nabolandet: "Starten på en stor satsing"

Cocopanda er på sitt tiende virksomhetsår og operer i markedene Sverige, Tyskland og Danmark.

Nå står regnskapet for 2023 klart – og tallene viser at skjønnhetsgiganten taper terreng i nabolandet Sverige. Samtidig er lønnsomheten styrket.

Cocopanda AB 2023 (2022)

  • Nettoomsetning synker til 227,4 MSEK (231,5)
  • Driftsresultatet er forbedret til -6,5 MSEK (-9,8)
  • Resultat før skatt er -0,3 MSEK (-1,7)
  • Årsresultatet ender på -1 MSEK (-1,7)

Til sammenligning omsatte selskapet 791 millioner kroner i hjemlandet Norge samme regnskapsår.

LES OGSÅ: Blivakker øker inntektene – men marginen faller: "Stor konkurranse"

2023 har vært et år med negativ tilvekst som til stor del drives av et fokus på økt lønnsomhet, produktmix og endrede handlemønstre, skriver selskapet i årsrapporten.

I løpet av fjoråret ble det dessuten klart at selskapet skattemessig ikke er hjemmehørende i Sverige, men i Norge. Dette skal imidlertid ikke medføre store forandringer for Cocopanda.

Ledelsen ser ei heller betydelig finansiell risiko knyttet til at selskapet kjøper varene sine i euro og selger til sluttkunder i svenske kroner.

Forventningen for fremtiden er vi vil fortsette å se endringer i handlemønster, hvor netthandelen vil få en større andel av det totale markedet. Fortsatt må det være høyt fokus på kundetilfredshet, leveransehastighet og tilbud som treffer kundene, skriver selskapet.

Del artikkel: