Da vi begynte å gjennomføre digitale kampanjer i større grad, så vi resultater både når det gjelder merkevarekjennskap og salg, sier markedssjef i XXL Sverige, til svenske Market.
Men et annet mål har altså vært å tiltrekke seg flere kvinnelige kunder.
XXL har blitt oppfattet som veldig maskulint, både i kommunikasjon og utvalg. Men vi trenger å snakke med et bredere publikum. Derfor begynte vi å se mer etter hva en kvinnelig kunde ønsker seg, både til seg selv og til barna sine, sier Friis.
Ved relanseringen av medlemsklubben XXL Reward, satte man seg som mål å tiltrekke seg flere kvinnelige medlemmer.
I dag har klubben over fire millioner medlemmer i Norden, hvorav 40 prosent er kvinner.
Vi fikk fantastiske resultater blant kvinner, både når det gjelder oppmerksomhet og salg, sier Friis.
XXL sin nye strategi har som mål å langsiktig tiltrekke seg flere kunder til butikkene og nettbutikken ved å fokusere på digitale kanaler. Målet skal også være å styrke selskapets merkevare og tydelig vise bredden i sortimentet for å tiltrekke seg flere kunder og skape en sterkere tilknytning til selskapet.