- Driftsinntektene ender på 8 812 millioner kroner
- Resultat før skatt er 245 millioner kroner
- 9,1 millioner kunder besøkte varehusene
- 50 millioner kunder besøkte nettbutikken
Inntektene er ned 2 prosent mot fjoråret. Administrerende direktør i Ikea Norge, Carl Aaby, forklarer resultatet slik:
Resultatet gjenspeiler den vedvarende økonomiske usikkerheten og de økte kostnadene som har påvirket forbrukerne den siste tiden. I tillegg har vi opplevd perioder med leveranseproblemer på grunn av utfordringer i det globale transportmarkedet. Likevel har vi, sammen med våre fantastiske medarbeidere, oppnådd et resultat som jeg er svært fornøyd med, sier Aaby.
Videre forklarer Ikea-sjefen at selskapet til tross for høy prisvekst i hjeminnredningssektoren har valgt å senke prisene på flere tusen produkter. De vil sikre at Ikea fremdeles oppleves som et alternativ for "alle" i økonomisk krevende tider.
Vårt fokus har vært å levere verdi for kundene våre og sikre en sømløs og inspirerende handleopplevelse. I tillegg til å senke prisene våre, har vi det siste året hatt et ekstra fokus på Oslo-området, sier Aaby, før han fortsetter:
Hovedstaden og Oslo-området er vårt største og viktigste marked og hvor vi ser størst potensiale. I virksomhetsåret har vi åpnet to nye butikker i Oslo, IKEA på Majorstuen og IKEA på Karl Johan. Dette har vi gjort for å komme enda nærmere de mange menneskene i Oslo.
LES OGSÅ: Flere hundretusen besøkende – slik har det gått med Ikeas unike sentrumskonsept
Selv med nye popups og fast etablerte butikkonsepter strømmer kundene til nettbutikken.
Samtidig ser vi tydelig at flere kunder benytter seg av våre digitale kanaler gjennom kundereisen, og i FY24 hadde vi over 50 millioner besøkende til Ikea.no. En økning fra 48,2 millioner året før, skriver Ikea Norge.
Og målet om å bli best på sømløse handleopplevelser står fast.
Ikea skal fortsette å være innovative, teste nye konsepter og løsninger for å komme enda nærmere kunden, og vi skal fortsette reisen mot å bli landets beste omnikanal-retailer. Videre skal vi bidra til å løse kundens behov og drømmer, uavhengig av hvilken kanal de møter oss i, avslutter Aaby.
LES OGSÅ: Hele listen: De er best i Norge på omnikanal – "Skiller seg ut på flere fronter"