Black Friday er opprinnelig et amerikansk konsept for de fysiske butikkene, mens nettbutikkene har hatt sin egen dag, Cyber Monday. I Norge har det stort sett vært nettbutikker som har markert Black Friday, mens Cyber Monday fortsatt ser ut til å få relativt lite oppmerksomhet i Norge.
Særlig elektronikkselskapene har i flere år markert Black Friday i Norge. En av aktørene som i flere år har hatt egne tilbud denne dagen, er Elkjøp. I år satser elektronikkjeden ekstra hardt på Black Friday.
- Vi ser at dette er noe kundene våre liker og vil ha mer av, og veksten rundt konseptet har vært meget solid. I fjor omsatte vi for 70 prosent mer på Black Friday enn i 2012, og vi forventer ytterligere vekst i år, sier administrerende direktør Atle Bakke i Elkjøp i en pressemelding.
Kjeden satser åpenbart hardt på konseptet. Både på nett og i butikk lover de lave priser. Selskapet har også laget en kundeavis full av tilbud
- I år kliner vi skikkelig til, og kundene våre kan starte Black Friday-handelen allerede fra midnatt på Elkjop.no. Varehusene åpner allerede klokka 07.00 og timen frem til 08 er det mye å hente. Det blir flere og bedre tilbud enn noen sinne, sier Bakke.
(Foto: @ Elkjøp / Lisens CC-BY-3.0 )