1 av 3 kjøper julegaver på nett. I neste uke er det også Black Friday, noe som virkelig gjør netthandelen til en arena for kjøpelystne nordmenn på julegavejakt. Forbrukerrådets Ingeborg Flønes råder imidlertid kundene til å sjekke nøye hvor de handler.
- Hvem som helst kan sette opp en lekker nettside og tilby fristende kjøkkenredskaper eller gøyale leker til en god pris. Kanskje du gjør en god deal, men det kan også være at du blir lurt opp i stry. Du bør derfor se om selgeren lar deg vite hvem han er, og hvordan du kommer i kontakt med ham.
Nettbutikken bør oppgi slikt som navn, adresser, telefon- og organisasjonsnummer. Dersom den retter seg mot norske forbrukere, er det faktisk et lovbrudd ikke å ha dette på plass, påpeker direktøren i forbrukerservice i Forbrukerrådet.
- En slik sjekk er en billig forsikring mot å bli utsatt for svindel. Du risikerer ellers å tape pengene du har betalt, og det kan dessuten bli en trist julaften hvis du ikke får byggeklossene til niesen, eller forkleet til far, legger hun til.
Flønes minner om de gode rettighetene man har når man handler på nett. Særlig etter at angreretten ble endret i sommer.
- Da er det ingen skam å snu, opplyser Flønes i Forbrukerrådet. Så lenge nettbutikken er i et EU/EØS-land, skal du ha fått informasjon om angreretten og angreskjema. Synes du gardinene er grelle, eller har ombestemt deg av en annen grunn, er det bare å returnere. Sjekk Forbrukerrådets sider om angrerett, dersom du er i tvil.
Hun oppfordrer også alle til å handle julegavene med kredittkort.
- Ja, hvis ikke butikken gjør opp for seg, kan du klage til banken. Det gjelder uansett om du har angret på kjøpet, hvis det du kjøper ikke er i orden, eller om butikken går konkurs. Skjer noe slikt, kan du klage til banken, og få penger tilbake. Dette er det mange som ikke vet, men slik er det lønnsomt å bruke kredittkort. Så sant du betaler regningen på forfall, og unngår renter, avslutter Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.
(Foto: Forbrukerrådet)