AI hjelper oss med å bli smidigere, raskere og mer lydhøre overfor det kundene våre er opptatt av. Dette fører igjen til en bedre kundeopplevelse. Vi gjennomfører faktisk flere markedsføringsaktiviteter, samtidig som vi sparer 100 millioner kroner i året, sier CMO i Klarna, David Sandström.
Tilsvarer 700 heltidsansatte
Ifølge Klarna står AI for nesten 40 prosent av besparelsene. Delvis takket være at selskapet lar AI skrive kortere reklametekster og oversettelser, samt at de har klart å redusere kostnadene for bildeproduksjon betydelig ved bruk av ulike bildeverktøy.
Klarna sier også at tiden det tar å lage et bilde til reklame eller som skal brukes i appen har blitt redusert fra seks uker til syv dager.
Samtidig har den egenutviklede AI-assistenten, Kiki, blitt en viktig ressurs innen selskapet og svarer hver dag på 2000 spørsmål fra de ansatte. Siden lanseringen i juni 2023 har den spesialbygde AI-assistenten svart på 250 000 spørsmål, om en rekke forskjellige emner.
Ved å gjøre informasjon enkelt og sømløst tilgjengelig skaper AI-assistenten en kultur for selvbetjening og selvstendighet som gir våre medarbeidere mulighet til raskt å finne svar og løse problemer på egen hånd. Kiki øker dermed ikke bare produktiviteten, men reduserer også tiden som brukes på administrasjon, og gir mer tid til strategiske og kreative oppgaver, skriver Klarna i en pressemelding.
Klarna har også tatt i bruk AI til kundeservice. I februar i år hadde AI-assistenten gjennomført arbeid som tilsvarer 700 heltidsansatte kundeservicemedarbeidere med like bra kundetilfredshet.