Jernia lanserte høsten 2010 nettbutikk i samarbeid med Komplett Group. Nettbutikken hadde i stor grad egne nettpriser og et sortiment tilpasset netthandelskundene. Resultatet ble at man i løpet av to år klarte å bygge opp kjedens største butikk målt i omsetning.
Til tross for at selskapene hadde samme eiere (Canica) og man solgte mye på nett, klarte aldri de to selskapene å enes om en felles strategi for nettbutikken. Mens Jernia ønsket å innlemme nettbutikken i sin multikanalstrategi, ønsket Komplett å satse utelukkende på nettsalg. Resultatet ble at selskapene ble enige om å avvikle samarbeidet og Jernia fikk igjen total konkroll på sine nettsider.
Etter å ha fått tilbake nettsidene høsten 2012 tok Jernia en rekke grep og gjorde betydelige investeringer i nye nettsider. I første omgang ble nettbutikken erstattet med en kundeklubb og mye redaksjonelt innhold, og i august 2013 åpnet man igjen for kjøp på nett. Fokuset var nå dreid fra å selge mest mulig på nett og til å gjøre kundene fornøyd uansett hvor de handler:
Det viktigste er at kundene handler hos Jernia
I etterkant av relanseringen har selskapet gjort en rekke endringer for å forbedre kundeopplevelsen og nå melder Jernia at de ved hjelp av enklere kasseløsning, tydeligere kommunikasjon og bedre produktsider har fått kraftig forbedringer av konverteringsraten:
3 grep som mer enn doblet konverteringsraten på Jernia.no (ekstern lenke)
(Foto: Jernia)Â