Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Doblet konverteringsraten med tre enkle grep

Ole Martin N. Evensmo

I Jerniakjeden er man mer man mer opptatt av at kundene handler hos dem, enn hvilken kanal de velger. Det betyr likevel ikke at konverteringsraten på nett er uviktig.

ANNONSE

Jernia lanserte høsten 2010 nettbutikk i samarbeid med Komplett Group. Nettbutikken hadde i stor grad egne nettpriser og et sortiment tilpasset netthandelskundene. Resultatet ble at man i løpet av to år klarte å bygge opp kjedens største butikk målt i omsetning.

Til tross for at selskapene hadde samme eiere (Canica) og man solgte mye på nett, klarte aldri de to selskapene å enes om en felles strategi for nettbutikken. Mens Jernia ønsket å innlemme nettbutikken i sin multikanalstrategi, ønsket Komplett å satse utelukkende på nettsalg. Resultatet ble at selskapene ble enige om å avvikle samarbeidet og Jernia fikk igjen total konkroll på sine nettsider.

Etter å ha fått tilbake nettsidene høsten 2012 tok Jernia en rekke grep og gjorde betydelige investeringer i nye nettsider. I første omgang ble nettbutikken erstattet med en kundeklubb og mye redaksjonelt innhold, og i august 2013 åpnet man igjen for kjøp på nett. Fokuset var nå dreid fra å selge mest mulig på nett og til å gjøre kundene fornøyd uansett hvor de handler:

Det viktigste er at kundene handler hos Jernia

I etterkant av relanseringen har selskapet gjort en rekke endringer for å forbedre kundeopplevelsen og nå melder Jernia at de ved hjelp av enklere kasseløsning, tydeligere kommunikasjon og bedre produktsider har fått kraftig forbedringer av konverteringsraten:

3 grep som mer enn doblet konverteringsraten på Jernia.no (ekstern lenke)

(Foto: Jernia) 

Del artikkel: